EPN-V2

NATA6120 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, trinn 5-10, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Emnet gir studentene inngående kunnskap om de tverrfaglige temaene i overordnet del av læreplanverket; demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Emnet setter søkelys på undervisning i disse temaene med kroppsøving som utgangspunkt. Kunnskap om de tverrfaglige temaene vil bli plukket opp i et samarbeid med Emne 4 Klasserommet ute, som går samme vårsemester. Slik vil de tverrfaglige temaene også knyttes til undervisning i friluftsliv, naturferdsel og uteskole. Emnet vil også belyse aspekter ved barn og unge i vanskelige livssituasjoner. I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i alternative bevegelsesformer og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene på skolen og i nærmiljøet rundt.

  • Required preliminary courses

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
    • har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
    • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
    • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
    • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
    • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
    • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
    • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
    • har kunnskap om kroppen som system, pubertet, seksualitet og kjønnsidentitet og hvordan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
    • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur og hvorfor det er viktig med dette fokuset
    • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
    • har kunnskaper om bergartsyklusen som system
    • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
    • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
    • har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
    • har kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes i naturfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
    • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
    • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
    • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi og fysikk, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
    • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
    • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
    • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • Content

    Emne 2 er delt i seks hovedtemaer:

    • Naturfag og naturfagdidaktikk
    • Bærekraftig utvikling
    • Kjemi
    • Geologi
    • Teknologi og programmering
    • Seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet
  • Teaching and learning methods

    Se programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
    • Studentene skal i grupper på 3-4 planlegge en undervisningsøkt basert på "omvendt undervisning"-sekvens (flipped classroom) om et tverrfaglig tema med utgangspunkt i kroppsøving og idrettsfag. Opplegget består av en video på inntil 7 minutter og en plan for et fysisk møte på 30 minutter. Hver gruppe skal vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på en annen gruppes planarbeid for den omvendte undervisningen.
    • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar der praksisskolens rutiner og retningslinjer mot mobbing og vold, for oppfølging av grunngitt mistanke om seksuelle overgrep, samt hvordan samarbeid med relevante faginstanser blir redegjort for og diskutert

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen der studenten presenterer en omarbeidet versjon av undervisningsøkten fra arbeidskravet om omvendt undervisning. Omfang 8-10 minutter. Det vil bli stilt spørsmål til presentasjonen og andre tema innenfor emnet. Omfang: 15 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt til presentasjonen av undervisningsøkten.

  • Grading scale

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Emnet skal gi studentene kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene.