EPN

NATA6120 Naturfag 1, trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 2
Studieprogram
Naturfag 1, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det andre emnet i naturfag 1 inneholder fire hovedtemaer: Kjemi 1-2, Teknologi og design 1-2, Jorda 1-2 og Naturfagdidaktikk 1-2. Emnet avsluttes med muntlig eksamen. Emne 1 og 2 utgjør til sammen Naturfag 1 og skal gi faglig trygghet i sentrale områder av naturfaget for 5-10.

Forkunnskapskrav

Undervisningen i emne 2 bygger på undervisningen i emne 1.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskaper om bergartsyklusen som system
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
  • har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i geologi og kjemi, og viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å støtte elevers læring.
  • kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole og arbeide med yrkesretting av naturfaget
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Innhold

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-2

  • Jorda 1-2

  • Kjemi 1-2

  • Teknologi og design 1-2

Arbeids- og undervisningsformer

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Lage en "omvendt undervisning"-sekvens (Flipped classroom) fra valgfritt tema. Grupper på to til tre studenter (omfang tre til fem minutters undervisningssekvens).
  • Kunnskapsutbyttet fra minst ett av årets arbeidskrav skal deles muntlig med kolleger på teammøte, seksjonsmøte eller personalmøte (omfang: inntil 15 minutter). Kort skriftlig oppsummering og refleksjon (400 - 600 ord).

Kjemi 1-2

  • Gjennomføring av et utforskende praktisk arbeid i klasse der elevene skriver rapport. Didaktisk refleksjonsnotat (1000 - 1500 ord).
  • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (om lag 20 minutter).
  • Praktisk prøve. Omfang om lag 15 min.

Teknologi og design 1-2

  • Designmappe og prosjektbeskrivelse i grupper fra planlegging, gjennomføring og vurdering av et teknologi- og designprosjekt som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektet skal diskuteres flerfaglig og design og materialvalg skal vurderes i et bærekraftig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. (1000 - 1500 ord).

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktiviteten som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved annet fravær vil studenten trekkes fra eksamen.

Kjemi 1-2

  • Deltakelse på sikkerhetskurs inkludert forarbeid.
  • Deltagelse på prøve i navn og formler samt praktisk prøve.

Teknologi og design 1-2.

  • Deltagelse på presentasjonsdag i teknologi og design.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering i emne 2 gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen med praktisk(e) innslag. Omfanget er 40 minutter forberedelsestid og om lag 40 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent seinest tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.