Programplaner og emneplaner - Student
NATA6110 Naturfag 1, trinn 5-10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 1
- Studieprogram
-
Naturfag 1, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det første emnet i naturfag 1 inneholder fire hovedtemaer: Naturfagdidaktikk 1-1, Jorda 1-1, Kropp og helse 1-1 og Fysikk 1-1.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om menneskekroppen, pubertet, seksualitet og helse og hvordan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur og hvorfor det er viktig med dette fokuset
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi og fysikk, og viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å støtte elevers læring.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole og arbeide med yrkesretting av naturfaget
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Innhold
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Billedterapi del I har tre hovedområder: Bilde og kreative prosesser, billedterapiens teorier og metoder og mennesket i utvikling og krise.
- Bilde og kreative prosesser: Studentene arbeider med ulike materialer, metoder, kreativitet og fantasi i eget billeduttrykk og øver opp evnen til å se på egne og andres bilder. De får innføring i barns tegneutvikling og kjennskap til relevante deler av kunsthistorien.
- Billedterapiens teorier og metoder: Studentene får innføring i det grunnleggende ved bruk av billedterapeutisk metode, og prøver ut ulike tilnærmingsmåter.
- Mennesket i utvikling og krise: Studentene lærer om normalutvikling, lidelse og terapi. Delemnet belyser hvordan psykiske lidelser kan forstås, hvordan de arter seg og hvordan de kan oppleves av det enkelte mennesket og av omverdenen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om sentrale kunstfaglige begrep og estetiske virkemidler
- har inngående kunnskap om virkningen av kreative prosesser
- har inngående kunnskap om billedterapiens historikk, idégrunnlag og begreper
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske referanserammer, primært knyttet til billedterapi og psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om symptomatologi ved ulike psykiske lidelser og forståelse for menneskelig mangfold
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke relevante kreative metoder med klienter/elever
- kan vise evne til økt selvforståelse gjennom eget kreativt uttrykk, og å gi og ta imot tilbakemeldinger
- kan anvende ulike metoder, arbeidsformer og teknikker i billedterapi
- kan anvende ulike interaksjonsmodeller overfor ulike klientgrupper
Generell kompetanse
Studenten:
- har inngående kjennskap til vurdering av og respekt for klienters billeduttrykk
- kan fremme samspillet mellom kreative og terapeutiske prosesser i arbeid med klienter
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettet billedterapeutisk arbeid både individuelt og i gruppe
- kan kommunisere om faglige problemstillinger i samspillet mellom billedskapende virksomhet og terapeutiske metoder
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser.
Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.
Seminarer
Studentene deltar i seminarer om pensumlitteratur.
Prosessgrupper
På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.
Veiledning
På hver undervisningssamling i 2. semester får studentene veiledning på praksis.
Rollespill
Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger er minimum 80 prosent
- Følgende hjemmeoppgaver gitt mellom samlingene i første år:
- To gruppeoppgaver (2-4 studenter i hver gruppe) knyttet til teori og øvelser i undervisningen: Disse er: pensumlitteraturseminar + en presentasjon av kreative prosesser
- Tre individuelle skriftlige oppgaver. Omfang: Maks 1500 ord pr oppgave
- fire individuelle praktiske, kreative oppgaver som gir trening for forståelse av billedterapi
I vurderingen av arbeidskrav vektlegges studentenes evne til å beskrive, analysere, drøfte og begrunne sentrale problemstillinger innenfor billedterapi. En skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra lærer eller medstudenter er del av vurderingen. Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet, avtaler en ny vurdering med faglærer.
Sensorordning
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Eksamensresultat kan påklages.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Opptakskrav
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.