Programplaner og emneplaner - Student
NAM6200 Organisasjon og ledelse av norske virksomheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organisation and Leadership in Norwegian Enterprises
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellenLedelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en kunnskap i ledelsesteori og skillet mellom management og leadership som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet. På samme måten er skillet mellom styring og ledelse sentralt i emnet.
Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner og ulik organisasjons- og ledelsesteori. Human Resource Management/ HR-ledelse drøftes i forhold til den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike former og modeller for ledelse,
- anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
- anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
- bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
- utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
- lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
- vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Ingen obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 10 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider / 23 000 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov
Vurderingsuttrykk
Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.
Sensorordning
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Emneansvarlig
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
- Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.