EPN-V2

NAM6200 Organisasjon og ledelse av norske virksomheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Organisation and Leadership in Norwegian Enterprises
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en kunnskap i ledelsesteori og skillet mellom management og leadership som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet. På samme måten er skillet mellom styring og ledelse sentralt i emnet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner og ulik organisasjons- og ledelsesteori. Human Resource Management/ HR-ledelse drøftes i forhold til den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike former og modeller for ledelse,
  • anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
  • anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
  • bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
  • utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
  • lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
  • vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Ingen obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 10 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider / 23 000 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov

Vurderingsuttrykk

Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.

Sensorordning

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Emneansvarlig

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
  2. Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.