EPN

NAM6100 Makt og opposisjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Governance, Management and Codetermination
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i grunnleggende teorier om makt og grunnleggende teori om organisasjon og ledelse som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner med makt-, organisasjons- og ledelsesteori. Hvordan lederroller og styringsinstrumenter henger sammen og virker inn på drift og utvikling av virksomheter er et hovedfokus.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • maktrelasjoner og former for makt
  • organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver
  • organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter
  • anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles
  • planlegge og iverksette endringsprosesser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten
  • bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet
  • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed
  • anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i fysiske og digitale samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.

Notatet skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom notatet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

Sensorordning

Det benyttes to sensorer til sensurering av alle besvarelser.