EPN-V2

MTU6000 Working With Trauma Course description

Course name in Norwegian
Å møte traumeutsatte
Study programme
Working With Trauma
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet bygger på internasjonal forskning, klinisk forståelse og en grunnleggende forståelse av traumer. Denne forståelsen har betydning for hvordan man møter klienter som har vært utsatt for alvorlige traumatiske påkjenninger. Som profesjonell hjelper møter man store utfordringer i arbeidet med disse klientene, som ofte har dissosiative lidelser. Klientene kan oppleves som uforståelige, men også truende og aggressive.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • møte ulike traumatiske, stressrelaterte reaksjoner hos barn og voksne
  • møte ulike traumatiske stressreaksjoner. Både det som kalles strukturell dissosiasjon, som er en reaksjon på tidlig overgrep og krenkelser av barn og det som kalles posttraumatisk stress syndrom
  • møte symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, panikkangst, depresjon og selvdestruktiv atferd og hvordan disse kan forstås i et traumerelatert perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifiserer triggere og håndterer triggere
  • bygge allianser med mennesker som har liten tillit og trygghet, etter erfaringer med alvorlig grensekrenkelser som vold og overgrep
  • forstå og møte dissosiative klienter
  • møte klienter som skifter bevissthetstilstand
  • håndtere selvskading
  • utfordre uhensiktsmessige og ødeleggende tanker og grunnantagelser
  • reflektere over egen adferd i møte med traumatiserte

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å kunne normalisere og forstå vanlige traumereaksjonene, og kunne utforske uforståelige symptomer
  • kan beskrive hvordan man tilrettelegger et omsorgstilbud for traumatiserte klienter
  • har ferdigheter og bruke teorier på kliniske erfaringer som omhandler traumer

Content

  • Trene i grupper med egne case
  • Hvordan identifiserer og håndtere triggere
  • Trene på stabiliseringsteknikker
  • Å møte klienter som skifter bevissthetstilstand
  • Hvordan håndtere selvskading
  • Å utfordre uhensiktsmessige og ødeleggende tanker og grunnantagelser
  • Å bli klar over egne reaksjoner

Emnet legger vekt på å arbeide med ulike traumatiske stressreaksjoner og hvordan møte denne problematikken i sin profesjonelle hverdag, både på alvorlig dissosiasjon og posttraumatisk stress (PTSD). Studentene vil trene på å møte mennesker med symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, panikkangst, depresjon og selvdestruktiv atferd, og forstå disse i et traumerelatert perspektiv.

Teaching and learning methods

Emnet går over et semester med seks undervisningsdager. Emnet benytter to arenaer for læring: høgskolen og sin egen arbeidsplass. Det er en forutsetning at studentene møter traumatiserte klienter parallelt med undervisningsdagene, og det legges vekt på at de bruker egne erfaringer. Noe av undervisningen gis som veiledning i grupper der studentene skal trekke inn egne utfordringer og erfaringer fra egen praksis. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Krav om tilstedeværelse.

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere et alternativt skriftlig arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i at emnet er basert på ferdighetstrening og vektlegger å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets læringsutbytte. Dette kan ikke tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig notat.

Studentgruppen deles inn i veiledningspar. Parene deler opptak av egen praksis med hverandre og gir tilbakemelding. Kopi av den skriftlige tilbakemeldingen/ notatet leveres emneansvarlige innen angitt frist. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten mulighet til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er et individuelt essay fra egen praksis som studentene arbeider med gjennom studiet. I essayet kobles refleksjonene til aktuell teori fra pensum, og egen praksis drøftes i lys av dette. Studentens selvrefleksjon og evne til å evaluere egen innsats står i sentrum. Essayet skal være på 8 - 10 sider og følge fakultet for samfunnsfag sin mal for oppgaveskriving.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av essayet til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving skal følges.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner. Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med barn og unge i barne- og ungdomspsykiatrien, barnevern og sosialtjenesten, voksenpsykiatri, krisesenter, voldtektsmottak, asylmottak og rusomsorgen.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende. I tillegg kreves ansettelse eller praksis hvor man arbeider med traumeutsatte klienter. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus.