Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collaboration and collaborative management
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasiErfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelseMasterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innsikt i relevante temaer for ledere av og deltakere i samhandling i offentlig sektor. Samhandlingsledelse blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng. Studentene presenteres for litteratur som diskuterer samhandling og samhandlingsledelse i ulike nasjonale kontektster og på ulike nivå. Studentene skal lære om utfordringer ved iverksetting av offentlig politikk, og se når det er nødvendig med ulike typer samarbeid for å realisere ønskede mål. De skal få innsikt i organisasjonsteoretiske begreper som spesialisering og koordinering, og se sammenhengen mellom koordineringsmekanismer og styringsform - herunder hierarki, nettverk og marked. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring i en samhandlingskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om samhandlingsledelse i offentlig sektor
- inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samhandling
- inngående kunnskap om koordinering gjennom hierarki, nettverk og marked
- Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av samhandlingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere utfordringer for iverksetting av offentlig politikk
- vurdere hvordan samordnings- og samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samhandlingsledelse
- vurdere ulike styringsformer og samordningsmekanismer
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en semesteroppgave på ca. 5000 ord (+/- 10%). Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig. .
Kandidater som har dokumentert gyldig fravær, eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Hvis man ikke får bestått på semesteroppgaven, må man skrive en ny oppgave med ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått .
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensurerer av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Opptakskrav
Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:¿
- Bachelorgrad med minst 45 studiepoeng i organisasjons- og administrasjonsfag og to års relevant yrkespraksis eller:
- Bachelorgrad med minst 4 års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere. Yrkespraksis skal være etter fullført bachelorgrad.
- Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).
Emneansvarlig
Sissel Hovik