EPN-V2

MSLV4101 Kommunikasjon for ledere Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication for leaders
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course is concerned with the topics of culture and identity with special reference to childhood and education, and will address some basic topics:

· Childhood and identity

o Multilingualism and communication

o Special needs

o Gender

o Sociology of childhood

o Play

· Cultural and religious diversity

o Concept of culture

o Religion and worldviews

o Critical multiculturalism

· Human rights / Children as citizens

o Children’s rights

o Human rights

o Democracy and young children

· Discrimination / racism

o Politics of assimilation

o Racism and racialisation

o Power / knowledge

o Post-colonial perspectives

· The Sami - indigenous people of Norway

o Indigenous rights

o Sami kindergartens

o Sami music and diversity in education

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge gode relasjoner
  • inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
  • innsikt i hvordan egen kommunikasjonsstil påvirker andre, og strategier for å tilpasse denne for å fremme bedre samhandling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
  • analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
  • reflektere over egen kommunikasjonspraksis og justere denne for å forbedre ledelse og samhandling

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende avansert kunnskap og ferdigheter i kommunikasjon for å forbedre organisatoriske prosesser og fremme et positivt arbeidsmiljø
  • utvikle og implementere strategier for effektiv kommunikasjon i lederroller, som bidrar til å styrke samhandling og organisasjonskultur
  • kritisk vurdere og tilpasse egen kommunikasjonsstil for å møte ulike situasjoner og behov i en lederkontekst, med fokus på kontinuerlig forbedring og profesjonell utvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom forelesninger inkludert interaksjon, studentpresentasjoner, praktiske øvelser og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Arbeidsformene innebærer utstrakt dialog og samhandling, og forutsetter både fysisk og aktiv tilstedeværelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
  • Arbeidskrav 2: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
  • Arbeidskrav 3: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)

Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. Arbeidskravene vil være knyttet til erfaringer/opplevelser i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og de må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på tre dager (72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10 %). Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste inkluderes ikke i ordtellingen. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes både intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Minst 25 % av besvarelsene trekkes ut og sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene danner grunnlaget for å fastsette nivået på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Hilde Mobekk

Emneoverlapp

Emnet overlapper 8 studiepoeng med MLED5200 Kommunikasjon for ledelse og samhandling.