Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4101 Kommunikasjon for ledere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication for leaders
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Kommunikasjon for ledere introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og gir innsikt i hvordan en lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er, og hvordan en kan tilrettelegge for bedre kommunikasjon og samhandling. Studentene vil lære om effektive kommunikasjonsmetoder og utvikle økt bevissthet om egen kommunikasjonspraksis. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som ofte dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.
Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.
Pensum
Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.
Læringsutbytte
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av to deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningssekvens for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.
Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4* studenter
Del 1: Gruppen skal planlegge og gjennomføre en undervisningssekvens på 10 - 20 min. Det skal utarbeides en undervisningsplan og et veiledningsdokument til undervisningssekvensen.
Del 2: Gruppen skal skrive et refleksjonsnotat og reflektere over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning. Undervisningsplan og veiledningsdokument legges som vedlegg til refleksjonsnotatet - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.
*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 1 individuelt.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.
Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.
Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.
Del 3. Det skal utarbeides et digitalt sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til medstudenter i grupper med hverandrevurdering. Omfang av presentasjon skal være 5-7 minutter.
[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)
Arbeidskrav 3
Arbeidskravet består av to deler og gjennomføres i grupper på 2-4* studenter.
Del 1: Studentene skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis. Praksisfortellingene presenteres, analyseres og drøftes i grupper.
Del 2: Gruppen skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike perspektiver som kom frem i analyse og drøfting. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 3 individuelt. Del 2, omfang 1000 ord. (+/- 10%).
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne
Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager, som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen trinn 8 - 13.
Eksamen gjennomføres slik: Kandidaten får utdelt et tema, og i besvarelsen skal det reflekteres over egen læring, muligheter og begrensinger det gitte temaet kan gi i undervisningen og for lærerrollen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
Ny og utsatt eksamen
Ved ikke bestått, gjennomføres ny og utsatt eksamen på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan eksamensbesvarelsen bearbeides, ved senere forsøk gis det ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
- Arbeidskrav 2: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
- Arbeidskrav 3: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. Arbeidskravene vil være knyttet til erfaringer/opplevelser i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og de må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på tre dager (72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10 %). Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste inkluderes ikke i ordtellingen. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes til karakteren Bestått/Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Se programplanen
Sensorordning
Det benyttes både intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Minst 25 % av besvarelsene trekkes ut og sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene danner grunnlaget for å fastsette nivået på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Hilde Mobekk
Emneoverlapp
Emnet overlapper 8 studiepoeng med MLED5200 Kommunikasjon for ledelse og samhandling.