EPN-V2

MOKV3300 Særemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Freely chosen course
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Særemne er valgfritt emne i 6. semester.

Mulige varianter for særemne er:

  • A Et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland
  • B Et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
  • C Et relevant emne som studentene komponerer selv
  • D Et forskningsbasert studieløp
  • E En medieproduksjon

Under følger emnebeskrivelse for den enkelte variant. Variant må forhåndsgodkjennes av instituttleder. For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS. Innleveringsfrist meddeles på CANVAS og vil normalt være medio november i 5. semester. Krav til innhold av informasjon i skjemaet er oppført under den enkelte varianten

Forkunnskapskrav

Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:

...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.

Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

Læringsutbytte

Variant A - et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland

Studenten kan som sitt særemne avlegge eksamen i et emne ved en annen institusjon. Emnet må være relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Emnet må være på 15 studiepoeng eller mer. I særlige tilfeller hvor det er sterk faglig sammenheng mellom to eller flere mindre emner, kan disse godkjennes samlet som Særemne.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.

Variant B - et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere

Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.

Variant C - et relevant emne som studenten(e) komponerer selv

Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne som er relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Normalt kan 1-3 studenter jobbe sammen om ett emne.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til egenkomponert emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.

Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Studenten(e) får oppnevnt en veileder i henhold til emnets innhold. Endelig utforming av kunnskaps- og ferdighetsbeskrivelser, og endelig problemstilling for semesteroppgave gjøres i samråd med veileder.

Variant D - et forskningsbasert studieløp

Studenten kan som sitt særemne delta i et forskningsnettverk eller gjøre forskningsrettet arbeid for et forskningsprosjekt. Normalt kan 1-3 studenter være tilknyttet samme forskningsprosjekt/-nettverk.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

Variant E - en medieproduksjon

Studentene kan som sitt særemne lage en medieproduksjon. Medieproduksjoner gjennomføres normalt i grupper på 3-5 personer.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

Arbeids- og undervisningsformer

Variant A

Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.

Variant B

Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.

Variant C

Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.

Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.

Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

Variant D

Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av instituttleder.

Veileder

Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.

Variant E

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder og studentene får oppnevnt en veileder. Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.

Veileder

Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.

Vurdering og eksamen

Variant A

Etter at eksamen i emnet er bestått ved den aktuelle institusjon, må sluttdokumentasjon/karakterutskrift forelegges fakultetsadministrasjonen slik at emnet kan innpasses i den enkeltes bachelorgrad.

Variant B

Studenten tar eksamen i emnet jfr. emneplan.

Variant C

En skriftlig semesteroppgave. Semesteroppgaven kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfang: ca. 15-20 sider ved individuell besvarelse, ca. 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Variant D

Individuell semesteroppgave i form av en sluttrapport. Veileders kommentar og helhetsvurdering skal være vedlagt. Rapporten kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfanget av rapporten skal være 15-20 sider ved individuell besvarelse, eller 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Variant E

Avsluttende vurdering består av to deler.

Eksamensdel 1: Gruppens medieproduksjon med relevante arbeidsdokumenter. Omfanget av medieproduksjonen avtales i samråd med veileder.

Eksamensdel 2: Individuell produksjonsrapport på 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Studenten skal i produksjonsrapporten kunne analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av pensum. Studenten skal i den individuelle produksjonsrapporten legge vekt på sine arbeidsområder i produksjonen. Rapporten vil danne grunnlag for individuell justering av karakteren gitt i eksamensdel 1. Karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned.

Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter. Om sensur på de to delene faller på ulike tidspunkt gjelder klagefristen fra det tidspunktet den siste senuren ble publisert.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
  • har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
  • har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
  • kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
  • kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
  • kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling

Vurderingsuttrykk

Sensorordning

For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
  • Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon