EPN-V2

MOKV3200 Informasjons- og kommunikasjonsarbeid med praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Professionalism with Internships
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i offentlig og privat sektor og skal være en kvalifisering til profesjonsutøvelse. Emnet inneholder fire uker praksis.

Informasjons- og kommunikasjonsarbeid med praksis er et valgfritt emne i 5. semester.

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner informasjons- og kommunikasjonsmedarbeiderens plassering og oppgaver i en organisasjon
  • kjenner de sentrale prinsippene for hensiktsmessig tilrettelegging av informasjon og kommunikasjon til ulike formål, i offentlig og privat sektor

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer både muntlig og skriftlig formidling og presentasjonsteknikk og kan opptre profesjonelt i ulike mediekanaler
  • kan vurdere informasjons- og kommunikasjonsstrategier internt og eksternt i lys av de utfordringene som organisasjoner møter i ulike sammenhenger, herunder kriser
  • kan opptre profesjonelt i mediesammenheng, kan lage skriftlig informasjon og kommunisere denne i ulike formater og mediekanaler

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidslivet
  • kan profilere egen kompetanse muntlig og skriftlig i ulike mediekanaler for å kunne bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet skal dyktiggjøre studenten i krav og oppgaver knyttet til det å være trafikklærer for personer med spesielle behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal gjennomføre en fire ukers praksisperiode (altså praksistid tilsvarende 20 normale arbeidsdager). Studentene finner relevante praksissteder i samråd med emneansvarlig som også må godkjenne valg av praksissted. Praksisperioden er obligatorisk. 80 prosent av praksisstiden må være gjennomført for at studentene skal kunne gå opp til eksamen.

Ved fravær over 20% grunnet sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan det gjøres en individuell vurdering.

Vurdering og eksamen

Til eksamen skal studentene levere en mappe. Mappen består av tre oppgaver fra læringsmappen samt et avsluttende refleksjonsnotat på 4-6 sider der studentene diskuterer egne arbeider i lys av fagbegreper og pensum. Mappeoppgavene skal være omarbeidet etter at de ble levert inn første gang. Emneansvarlig avgjør hvilke mappeoppgaver som skal leveres inn til eksamen. Omfang av mappeoppgavene beskrives nærmere under "arbeids- og undervisningsformer". Der eksamen er skriftlig skal følgede skrifttype og skriftstørrelse brukes: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å benytte IKT og digitale læringsverktøy
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av video og annet teknisk utstyr

Vurderingsuttrykk

Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

Sensorordning

Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.