EPN-V2

MOKV2100 Visuell kommunikasjon og mediedesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Visual Communication and Media Design
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.

Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, tegneverktøy og publiseringsverktøy for trykk
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Innhold

The student must submit a progress schedule after the first supervision session by a deadline agreed with the supervisor, and by 1 October at the latest. If the student, due to illness or other weighty circumstances, is unable to submit the schedule by the deadline, a new deadline should be set immediately. A time cannot be set for the second supervision session without having submitted the progress schedule. The progress schedule will be used actively in the supervision.

In order to participate in the kick-off seminar, the student must have completed the course Research Method and Design, and have submitted the project description.

Participation in the midway seminar is compulsory. The student must take part in the seminar in order to take the exam (i.e. in order to be able to submit the master¿s thesis and take the oral exam). At the midway seminar, each student will present a written part of the master¿s thesis (15 minutes) with feedback from two student opponents. The written work must be sent to the opponents a week before the presentation at the latest. The presentation and the oral opposition must be completed in order for the participation in the seminar to be approved.

If the student cannot attend the seminar due to illness or other weighty reasons, the text submitted or that should have been submitted for the midway seminar, should be handed in to the supervisor. The text must be presented at a supervision session in the same way as in the midway seminar, and a supervision session is therefore lost. The following coursework requirement must be submitted and approved before the student can take the exam:

Thesis seminar

The kick-off seminar is held at the end of the spring semester in the second semester. The aim is to provide information that can support the individual student in their work on the master¿s thesis. Regular supervision is provided in addition to the seminar. The thesis seminar will take the form of a dialogue seminar. The students will meet a panel of professors who describe their own experiences with their research projects. The students are encouraged to be prepared with questions that they can ask the panel. Afterwards, the students will be divided into groups consisting of one professor and a handful of students. The students present their projects, and fellow students and the professor provide feedback. After the kick-off seminar, the students will start work on the progress schedule. See the chapter about coursework requirements.

The midway seminar is held in the fourth semester (in the sixth semester for those taking the course part-time), and will focus on texts from the students' work on the master¿s thesis. The seminar is compulsory and will have a high degree of contribution from the students. A written part of the master¿s thesis must be presented orally by the student (15 minutes) with feedback from two student opponents (15 minutes). See the chapter about coursework requirements.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere inn fire arbeidskrav med praktisk utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Ett av arbeidskravene utarbeides i grupper, mens de tre andre løses individuelt.

Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske ferdigheter i relevant programvare og jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Vurdering og eksamen

For endelig vurdering skal studentene levere et visuelt produkt der ferdigheter og kunnskaper fra kurset blir demonstrert, samt en skriftlig rapport. Eksamensoppgaven er prosjektoppgaven studenten arbeider med gjennom de ulike delene av kurset.

Produktet skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.

Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom.

Rapporten skal dokumentere studentens medie design prosjekt - fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, det ferdige produktet, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.

Det gis en samlet vurdering av studentens medie design prosjekt og den skriftlige rapporten.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

The master's thesis is an independent work worth 45 credits.

The master's degree thesis should be an independent and analytical work with relevance to the subject areas in the programme. The students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be of either a theoretical or an empirical nature.

The master's thesis is submitted in the form of a monograph or an article manuscript as described below.

Vurderingsuttrykk

All compulsory exams must be passed before the student can submit his/her master's thesis for assessment.

Sensorordning

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of a specialised field in the area of social work
  • in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
  • in-depth insight into a topic or phenomenon from several different perspectives
  • in-depth knowledge, and application of academic requirements for analysis and written production

Skills

The student is capable of

  • delimiting a large topic or phenomenon and turning it into a research object
  • choosing and making use of one or several methods to explore the master's thesis research question
  • developing a design for an empirical study
  • analysing data material using theoretical perspectives and concepts
  • carrying out a systematic and critical analysis, applying key research principles and giving a clear, academic presentation of the results
  • evaluating research ethics issues related to his/her own project

Competence

The student is capable of

  • reading research literature in a critical and reflective manner
  • considering issues relating to academic, professional and research ethics
  • communicating knowledge and own research results orally and in writing
  • applying research-based knowledge and skills in areas related to social work practice and the implementation of social policy measures

Emneansvarlig

I begynnelsen av andre semester arrangeres et mastertorg hvor studentene får presentert forskningsprosjekter de kan knytte seg til. I andre semester skal studentene utforme egne prosjektbeskrivelser. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av andre semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det avsparkseminar og midtveisseminar. Avsparkseminaret arrangeres i slutten av andre semester, midtveisseminaret i begynnelsen av fjerde semester (deltid sjette semester). Midtveisseminaret er obligatorisk. Se egen omtale under avsnittet om arbeidskrav og under eget avsnitt om oppgaveseminarene.

Veiledningstimene skal fordeles jevnt utover, og kan ikke samles opp i ett semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det også to oppgaveseminarer, avsparkseminar og midtveisseminar. Avsparkseminaret arrangeres i slutten av 2. semester, midtveisseminaret i begynnelsen av 4. semester (deltid 6. semester). Midtveisseminaret er obligatorisk. Se egen omtale under avsnittet om arbeidskrav og under eget avsnitt om oppgaveseminarene.