Programplaner og emneplaner - Student
MLEST5100 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project development and research design
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vektlegger analyse og refleksjon over forhold som berører fagområdet design, kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektbeskrivelse og forskningsdesign for eget masterprosjekt står sentralt. Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign skal være profesjonsrettet og praksisorientert, settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. Praksis inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten:
- har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
- har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema.
- har bred kunnskap om forskningsetikk og problemstillinger knyttet til opphavsrett Undervisningspraksis
- har kunnskap om læreplaner, læring, læreprosesser, arbeidsmåter og vurderingsformer som særpreger fagområdet design, kunst og håndverk.
Ferdigheter Studenten:
- kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
- kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning
- kan drøfte design, kunst og håndverk i forhold til aktuell samfunnstematikk som bærekraft og livsmestring
- kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse en selvvalgt problemstilling
Undervisningspraksis
- kan planlegge, formidle, gjennomføre og vurdere forskning og utviklingsarbeid, relevant for praksisarenaen
Generell kompetanse Studenten:
- kan veilede og kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og ulike tema
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis kan være i eller utenom grunnopplæringen, herunder også kulturskole. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning. Studenten kan selv initiere praksissted. Praksis avvikes fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes fra instituttet. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
• 10 dager praksis i eller utenom grunnopplæringen. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i grupper (inntil fem studenter).
• Muntlig drøfting i plenum der forholdet mellom praksiserfaringer, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.
- Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 3000-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått- ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan påklages.