EPN-V2

MLEST4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir oversikt over vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for det praktiskestetiske feltet og for fagdidaktisk forskning og utviklingsarbeid. Vitenskapsteori skal gi innsikt i ulike tradisjoner og paradigmer, herunder også praksisbasert og praksisledet forskning. Emnet presenterer en bredde av forskningsmetoder og vitenskapelige posisjoner. Forskningsetikk inngår i emnet. Emnet skal gi grunnlag for arbeid med masteroppgaven.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis. har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
  • har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.

Ferdigheter Studenten

  • kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.
  • kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.
  • kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.
  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.

Arbeids- og undervisningsformer

The exam in the course consists of two parts:

1) Individual essay (40 per cent of final grade):

The individual essay consists of a written essay discussing student's reflection regarding the group's strategic management issues with a scope of four to six pages. Each student is free to decide which topic to focus on, among the range of subjects studied during this course. The essay should include:

  • individual reflections regarding the dynamics of collaboration and relationships in the group related to the development process to discuss and define management issue
  • individual reflections regarding the student's role in the group
  • individual reflections about the chosen strategic management definitions for the firm

Font and font size: Arial or Calibri, 12 points. Line spacing: 1.5.

2) Term paper (60 per cent of final grade):

The term paper is written in groups and must have a scope of 10-14 pages. The term paper assignment entails submission of a complete business plan for the project identified in the previous course, ‘Søking etter verdiskapende ideer’. The term papers are group assignments involving the groups that have collectively worked on developing the value creation project throughout the semester. Font and font size: Arial or Calibri, 12 points. Line spacing: 1.5.

Both exams must be passed in order to pass the course.

If a student has to resit the exam, the student can retake each part separately. It is not necessary to take both parts.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the term paper and the portfolio for assessment.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Vurdering og eksamen

The individual essay and term paper are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25 per cent of the exam papers are assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

MEST4320 - Prosjekt i praksis.