EPN

MLEST4100 Kunnskapsstatus: design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Kunnskapsstatus: design, kunst og håndverk
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet belyser ulike perspektiv på utdanning og læring innen fagområdet design, kunst og håndverk. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, lærerrollen og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Tverrfaglige tema fra skolen relateres til og drøftes i en faglig kontekst. Bærekraftig utvikling, kritisk refleksjon, kvalitetsvurderinger, kultur og medborgerskap drøftes i lys av lærerrollen og aktuelle læreplaner. Undervisningspraksis inngår i emnet og danner grunnlag for fagdidaktisk refleksjon om profesjonsfellesskap og fagutvikling.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • har inngående kunnskap om profesjon og undervisning, læring og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv.
  • har inngående kunnskap om design, kunst og håndverk som skole-, kultur-, og forskningsfag i samtid og historisk kontekst.

Undervisningspraksis

  • har inngående kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger de praktiske og estetiske fagene.
  • har kunnskap om lærerarbeidet på organisasjonsnivå, herunder deltagelse i teamsamarbeid og skoleutviklingsarbeid.

Ferdigheter Studenten

  • kan drøfte og kritisk reflektere over samfunnsetiske perspektiv med utgangspunkt i utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • kan ta stilling til og nyttiggjøre seg av nasjonal, nordisk og internasjonal fagdidaktisk forskning.
  • behersker krav til akademisk skriving.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Undervisningspraksis

  • kan analysere og vurdere læreplaner som grunnlag for undervisning og drøfte tendenser innen fagfeltet, med utgangspunkt i praksiserfaringer og forskningsbasert kunnskap.
  • kan være en tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt veilede i kollegafellesskap. 
  • kan analysere og drøfte aktuelle problemstillinger med utgangspunkt i skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur.

Generell kompetanse Studenten

  • kan ut fra fagets muligheter bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk.
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av aktuelle læreplaner og betydningen av profesjonsfelleskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid. 

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges til grunnopplæringen og omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Praksis knyttes til forskning på feltet og danner grunnlag for fagdidaktisk refleksjon om profesjonsfelleskap og fagutvikling. Praksis avvikes fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En kort muntlig presentasjon om kunnskapsstatus for et selvvalgt område innen fagfeltet. Besvarelsen presenteres og drøftes under felles seminar.
  • 15 dager praksis i grunnopplæringen med påfølgende muntlig praksisfremlegg. Forskning på feltet skal inkluderes i praksisfremlegget. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i gruppe (inntil fem studenter).
  • Minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter. 

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager med tema "kunnskapsstatus". Omfang: 3000- 3500 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.