EPN

MLEST3220 Informasjonsteknologi og innholdsproduksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Information technology and content production
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter deg mot undervisning i medier, kommunikasjon og medieproduksjon for grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende lærerplaner.

Sentralt i emnet er innsikt i og forståelse for teknologi og utviklingen av gode brukeropplevelser i mediedesign. Videre er produksjon av innhold til medier i forskjellige flater og kanaler sentralt.

Her inngår også utforsking av muligheter og valg av teknologi. Emnet omfatter også programmering og utvikling av interaktive løsninger. 

Anbefalte forkunnskaper

Bestått MLEST3210 - Medieuttrykk og historiefortelling.

Læringsutbytte

Alle læringsutbyttebeskrivelser tar utgangspunkt i syklus 1. Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har bred kunnskap om teknikk og digitale verktøy i innholdsproduksjon til medier
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • har kjennskap til teknologiske muligheter innen faget og betydningen av disse
  • har inngående kjennskap til faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori

Ferdigheter Studenten

  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i egne medieproduksjoner
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • kan produsere designløsninger med vekt på gode brukeropplevelser 
  • kan planlegge og gjennomføre medieproduksjoner
  • kan dokumentere arbeidsflyt og -prosess i medieproduksjon

Generell kompetanse  Studenten

  • kan planlegge for undervisning i informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid
  • kan orientere seg og holde seg oppdatert innen fagets muligheter og teknologiske utviklingen

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Dokumentasjon av praktisk arbeid, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Muntlig praksisfremlegg.
  • Minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning. 

Vurdering og eksamen

Studenten skal produsere et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

1. Digitalt praktisk arbeid

Et digitalt praktisk arbeid med et visuelt produkt som skal kommunisere et budskap til en bestemt målgruppe.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Omfang på 2000-2500 ord.  Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages. 

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.