EPN

MLEST3110 Innføring i drama og sceneproduksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to drama and sceneproduction
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter seg mot undervisning i valgfaget produksjon for scene, og i bruk av dramaarbeid som læringsform i grunnskoleopplæringen. I emnet får studentene erfaringer med produksjonsledelse og målrettet kreativt arbeid. Ideer blir utprøvd, veiledet og videreutviklet. Drama er både et kommunikasjonsfag, et kollektivt kunstfag og en estetisk erkjennelses- og uttrykksform. Gjennom opplevelse av samskaping av ulike estetiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Dramaarbeid og scenisk produksjon utgjør vesentlige deler av kulturlivet, både i amatør- og yrkessammenheng, og er et skolerelevant fag på alle trinn. 

Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og utviklingsarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved dramaarbeid er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre gjennom rolletaking, improvisasjon og dramaturgi. Drama kan derfor fremme den sosialeog emosjonelle utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.

Forkunnskapskrav

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3. år.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skapende og utforskende scenisk produksjon
  • har kunnskap om dramafagets grunnelementer og teatrets formspråk, dramaturgi og virkemidler
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier, analyse og fagdidaktiske metoder innen dramaarbeid og scenisk produksjon
  • har grunnleggende kunnskap om drama som læringsform slik det inngår i grunnopplæring
  • har innsikt i sentrale etiske og fagdidaktiske problemstillinger innen dramafaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke varierte uttrykksformer, metoder og læringsformer i dramarbeid og scenisk produksjon
  • kan anvende grunnleggende fortellerkunstteknikker og ulike sceniske formidlingsformer som monologarbeid
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere dramaarbeid og scenisk produksjon for barn og unge i en flerkulturell og mangfoldig kontekst
  • kan planlegge, gjennomføre og lede dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og lede ulike samskapingsprosesser
  • kan formidle sentralt fagstoff og reflektere over undervisning i faget
  • kan gjøre bevisste estetiske og etiske vurderinger av dramarbeid og scenisk produksjon i skolen
  • har ferdigheter knyttet til kroppsspråk, stemmebruk, scenisk tilstedeværelse, konsentrasjon og observasjon i ensemblespill

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes ulike utforskende kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Monologer og gruppevisninger foregår i prosjektarbeidsform, med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læringen er estetisk og kollektiv. En slik læreprosess krever forpliktende samvær og aktivt samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og medvirker i undervisning og gruppearbeid. Studiedager brukes ofte til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne. I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En skriftlig forestillingsanalyse, presentert for medstudenter og lærer.
  • Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon. 

Vurdering og eksamen

Eksamen er et dramafaglig gruppeeksamensprosjekt med tilhørende skriftlig individuell rapport. Prosjektets praktiske arbeid og skriftlige rapport vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått.

1. Muntlig-praktisk gruppeeksamen

Studenten skal planlegge og gjennomføre en scenisk produksjon i samarbeid med andre, rettet mot formidling for eller med barn og unge.

2. En individuell refleksjonsrapport

Knyttet til estetiske og didaktiske valg i arbeidet med den sceniske produksjonen, rettet mot formidling for eller med barn og unge. 2500-3000 ord.

Eksamen kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.