Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2300 Design, architecture and sustainability Course description
- Course name in Norwegian
- Design, arkitektur og bærekraft
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar opp formproblematikk, materialer og prosessarbeid slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Miljø og bærekraft knyttes til emnet og belyses gjennom tema som forbrukskultur og materialkunnskap i en nasjonal og internasjonal kontekst. Gjenbruk og redesign så vel som teknologiske nyvinninger og innovasjon belyses i et fagdidaktisk og samfunnsetisk perspektiv. Praktisk, utforskende arbeid med materialer, konstruksjon og form er vektlagt. Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med praksisstedet. Emnet inngår i internasjonalt semester.;
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike materialers egenskaper, samt teknikker og redskaper for bearbeiding av form, funksjon og uttrykk.
- har kunnskap om materielle uttrykk og teknologisk innovasjon i et historisk og nåtidig perspektiv, nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om forbrukskultur, materialer, helse og miljø i et fagdidaktisk perspektiv.
Undervisningspraksis:
Studenten
- har kunnskap om læreplaner innen fagområdet og grunnopplæringens tverrfaglige tema.
- har kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler.
Ferdigheter
Studenten
- behersker arbeid med formproblematikk og kan bearbeide ulike materialer og overflater.
- kan ta i bruk både innovative, kreative og stegvise prosesser i arbeid med design, redesign og gjenbruk.
- kan vurdere ulike materialers egenskaper og reflektere over forbruksmønster og -kultur i en internasjonal kontekst.
- kan analysere og drøfte nyere forskning innen fagområdet.
Undervisningspraksis:
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning, rettet mot en bestemt målgruppe.
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og på ulike læringsarenaer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om gjenbruk og bærekraftig ut fra kunnskap om fagets egenart
- kan drøfte undervisning, læring og fag ut fra samfunnsaktuelle problemstillinger,relevant forskning og profesjonsetiske perspektiver
- kan vurdere og kritisk reflektere over egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet innen eget fagområde
Teaching and learning methods
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.;
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.;
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis gjennomføres ved alternative praksisarenaer. Etter godkjenning av instituttet kan praksis gjennomføres ved en utenlandsk institusjon. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring av undervisning, tilpasset praksisarenaens behov. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Veiledning og vurdering gjøres fra instituttet. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Dokumentasjon av et praktisk/teoretisk arbeid, presentert og faglig drøftet i plenum
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
- Et muntlig praksisfremlegg.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.;
Assessment
Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt.
1. Praktisk skapende arbeid
Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.
2. Skriftlig oppgave
Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og praksiserfaringer inngår. Omfang på 2000-2500 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;