Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
-
Introduction
Emnet bygger opp under den lærerfaglige plattformen i utdanningen og omfatter fagdidaktikk, pedagogikk og undervisningspraksis. Emnet skal bidra til studentens identitet som lærer og ta opp sentrale sider av design, kunst og håndverk som skolefag, fagområdets egenart og fagets metoder. Lov- og planverk for grunnopplæringen samt overgangen mellom ulike utdanningstrinn inngår.
Emnet skal gi innsikt i barn og unges læring samt barne- og ungdomskultur og skolefagets rolle i et samfunnsperspektiv. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse og gjennomføres i samarbeid med øvrige emner i utdanningen og praksisskolen.
-
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskaper om de ulike fasene i utviklingsarbeid og egen lederrolle i dette. Omfang: om lag 800 ord.
- Individuelt refleksjonsnotat. Studenten skal dokumentere egen prosessledelse for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. I dette arbeidet inngår minst tre selvvalgte læringsaktiviteter. Refleksjonsnotat skal dokumentere møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.
Utfyllende informasjon om arbeidskravene gis i undervisningen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Veiledning på skisse til prosjektrapport.
- Alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
-
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering gjennomføres i tredje semester.
Individuell muntlig eksamen omfang 30 minutter.
15 minutter presentasjon og 15 minutter faglig samtale med utgangspunkt i pensum
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Assessment
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
-
Grading scale
Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.
Opptakskrav er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning, eller likeverdig pedagogisk utdanning på bachelorgradsnivå kombinert med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Likeverdige pedagogiske utdanninger er
- grunnskolelærere eller allmennlærer
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog
- barnevernspedagog
- kateket
- steinerhøyskolens bacherlorutdaning i førskolepedagogikk
- steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage eller i en barnehage/personalgruppe hun eller han har ansvar for i tilknytning til en faglig og administrativ stilling på barnehagefeltet. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid i stilling på barnehagefeltet under hele studiet.
-
Examiners
Studiet består av følgende hovedtemaer:
- Pedagogisk ledelse, utvikling og mestring av egen lederrolle
- Organisasjonsperspektiver og utvikling av en lærende organisasjon
- Personalarbeid og læringsprosesser
- Utadrettet ledelse og forståelse av samfunnsoppdraget