EPN-V2

MLEST1300 Kunst, design og innovasjon i materialer Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, design and innovation in materials
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.

I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
  • har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
  • har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
  • kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
  • kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
  • kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling.
  • kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
  • kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
  • har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens kompetanseområder som for eksempel undervisning, formidling, skapende produksjon og kuratering. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen ut over opptakskrav.

Vurdering og eksamen

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid i en forskningskontekst
  • har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
  • kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
  • har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område

Ferdigheter Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
  • kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
  • kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis individuell veiledning og gruppeveiledning. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon eller visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser

Sensorordning

Prosjektpresentasjon (individuell eller i gruppe): utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.