Programplaner og emneplaner - Student
MLED4900 Multicultural and Diversity Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Flerkulturell- og mangfoldsledelse
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementMulticultural and Diversity Leadership
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Organisasjoner har noen fellestrekk slik som mål, mennesker, struktur, aktivitet og kultur. Disse trekkene henger sammen og påvirker gjensidig hverandre. Kulturen infiltrerer alle trekkene og har betydning for hvordan organisasjoner fungerer. Kulturen er en viktig faktor for organisasjoners suksess, men det kan samtidig være utfordrende å forstå hva den er, hva den innebærer og hvordan den bidrar. Organisasjonskultur beskrives kort på følgende måte: organisasjonskultur representerer et komplekst mønster av oppfatninger, ideer, verdier, holdninger og adferd som deles av de som arbeider i organisasjonen. Ledere og eiere har størst mulighet til å verne, påvirke og endre organisasjonskultur, men for å oppnå dette bør ledere ha kunnskap om organisasjonskultur og dens funksjon.
Emnets mål er å anvende kulturperspektivet på organisasjoner. Studentene får gjennom emnet innsikt i og forstår sammenheng mellom organisasjonskultur og lederskap og hvordan man kan endre, utvikle eller forbedre kulturen i egen organisasjon.
Kultur er en viktig faktor for organisasjoners suksess. Emnet gir en utdyping på hva organisasjonskultur er, elementer i en organisasjonskultur og hvordan man som leder kan påvirke kulturen i ønsket retning.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til flerkulturell ledelse
- inngående innsikt i sentrale begreper relatert til HRM og mangfold
- solid kunnskap om sosiale psykologiske prosesser relatert til stereotypering og gruppeidentitet
- spesialisert kunnskap om hvordan homogene og heterogene grupper påvirker samarbeid og beslutningstaking
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisere og analysere teorier om flerkulturell ledelse
- diskutere og drøfte hvordan og hvorfor mangfold påvirker samarbeid i en organisasjon
- reflektere om egen atferd knyttet til ledelse av og samarbeid med ansatte med ulik bakgrunn
- unngå stereotyper og forbedre samarbeid i mangfoldige grupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese, forstå og være kjent med originallitteratur knyttet til flerkulturell ledelse
- formidle avansert fagkunnskap til spesialister (andre fagpersoner) og allmennheten
- designe relevante HR tiltak for å øke mangfold og forbedre flerkulturell ledelse i egen virksomhet
- beherske fagområdets uttrykksformer
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.
Undervisningen er organisert som samlingsbasert undervisning over ett semester. Studiet benytter to arenaer for læring gjennom universitetet og arbeidsplassen.
Arbeidsmåter som benyttes er forelesninger, gruppearbeid og trening i sentrale ferdigheter. Noe av undervisningsmaterialet vil foreligge elektronisk i form av blant annet e- forelesninger som det forventes at studentene setter seg inn imellom samlingene. Det legges vekt på refleksjon over egen praksis. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Individuell innlevering med omfang på enten 1800 ord, 10 minutter video eller 15 minutter podcast, +/-10%. Studenten skal i tillegg gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
- Arbeidskrav 2: Individuell innlevering med omfang på enten 1800 ord, 10 minutter video eller 15 minutter podcast, +/-10%. Studenten skal i tillegg gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
Målet med arbeidskravene er at studentene tilegner seg og anvender teori i praksis.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i emnet er en semesteroppgave med omfang på 4000 ord, +/- 10%.
Semesteroppgaven skal leveres individuelt og utformes som en avsluttende prosjektrapport. Tema skal være innenfor minst ett av temaene som spesifisert i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA 7 for oppgaveskriving skal følges.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.