EPN

MLED4600 Teamprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Team Processes
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi studenter innsikt i hvordan teamprosesser kan være effektive og hensiktsmessige. Gjennom en praktisk tilnærming får studentene inngående kunnskap om under hvilke forhold og hvorfor team vil kunne være mer effektive enn individer. Sammen med en praktisk tilnærming vil emnet også gi studenter innsikt i relevante, kontemporære teorier og forskningsfunn. Studentene skal være i stand til å analysere, diskutere og reflektere om komplekse problemstillinger knyttet til samarbeid og beslutningstaking i grupper og team.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har

  • omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til team

  • solid forståelse knyttet til hvordan team etableres og utformes i ulike situasjoner

  • inngående kunnskap om psykologiske prosesser i team

  • spesialisert kunnskap om teorier relatert til teameffektivitet og beslutningstaking i grupper og team

  • avansert kunnskap om omstendigheter som hindrer eller øker gruppeeffektivitet og prestasjoner

 

Ferdigheter 

Studenten skal kunne

  • ha en bevisst forståelse av hvordan effektive teamprosesser foregår

  • anvende forskningsbaserte teorier om team i egen praksis

  • reflektere om egen atferd i gruppearbeid

 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • analysere og håndtere gjennomføring av effektive teamprosesser

  • beherske fagområdets uttrykksformer

  • reflektere og lære fra erfaringer med teamarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal jobbe aktivt i grupper for å oppleve gruppedynamikken og for å kunne reflektere over egen atferd i gruppesammenheng. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Deltakelse på spesifikke aktiviteter knyttet til gruppeoppstart og dynamikk som skal gjennomføres for å knytte teori fra emne opp mot å gjøre praktiske erfaringer.

  • Arbeidskrav 2: To gruppeinnleveringer med et omfang hver på tilsvarende 1500 ord.

 

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen som løses i grupper på 3-4 over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.