Programplaner og emneplaner - Student
MLED4400 Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management and cooperation
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte samt kunnskap om den historiske utviklingen av den norske arbeidslivsmodellen. Emnet redegjør for samarbeidet mellom stat, arbeidsgivere og fagforeninger på samfunnsnivå samt hvordan samarbeidet mellom partene fungerer i norske virksomheter. Emnet går gjennom hvordan lønnsdannelsen skjer, hvordan konflikter håndteres og betydning av et organisert arbeidsliv. Studentene lærer å analysere samspillet rundt omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.
- Minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
- inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
- inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.
Ferdigheter
Studenten kan
- forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
- anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
- anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
- analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
- analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
-
Vurdering og eksamen
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng med MSLO6000 og SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen.