Programplaner og emneplaner - Student
MLED4400 Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management and cooperation
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseLedelse og samarbeid i norsk arbeidsliv
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte samt kunnskap om den historiske utviklingen av den norske arbeidslivsmodellen. Emnet redegjør for samarbeidet mellom stat, arbeidsgivere og fagforeninger på samfunnsnivå samt hvordan samarbeidet mellom partene fungerer i norske virksomheter. Emnet går gjennom hvordan lønnsdannelsen skjer, hvordan konflikter håndteres og betydning av et organisert arbeidsliv. Studentene lærer å analysere samspillet rundt omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
- inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
- inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.
Ferdigheter
Studenten kan
- forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
- anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
- anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
- analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
- analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
Arbeids- og undervisningsformer
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Innlevering med omfang tilsvarende 900 ord. Kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til flerkulturell ledelse
- inngående innsikt i sentrale begreper relatert til HRM og mangfold
- solid kunnskap om sosiale psykologiske prosesser relatert til stereotypering og gruppeidentitet
- spesialisert kunnskap om hvordan homogene og heterogene grupper påvirker samarbeid og beslutningstaking
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisere og analysere teorier om flerkulturell ledelse
- diskutere og drøfte hvordan og hvorfor mangfold påvirker samarbeid i en organisasjon
- reflektere om egen atferd knyttet til ledelse av og samarbeid med ansatte med ulik bakgrunn
- unngå stereotyper og forbedre samarbeid i mangfoldige grupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese, forstå og være kjent med originallitteratur knyttet til flerkulturell ledelse
- formidle avansert fagkunnskap til spesialister (andre fagpersoner) og allmennheten
- designe relevante HR tiltak for å øke mangfold og forbedre flerkulturell ledelse i egen virksomhet
- beherske fagområdets uttrykksformer
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Sensorordning
Eksamen i emner et en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter.
Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved ikke bestått eksamen gis studentene anledning til å levere en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven til sensur én gang.