EPN-V2

MLED4400 Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Management and cooperation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte samt kunnskap om den historiske utviklingen av den norske arbeidslivsmodellen. Emnet redegjør for samarbeidet mellom stat, arbeidsgivere og fagforeninger på samfunnsnivå samt hvordan samarbeidet mellom partene fungerer i norske virksomheter. Emnet går gjennom hvordan lønnsdannelsen skjer, hvordan konflikter håndteres og betydning av et organisert arbeidsliv. Studentene lærer å analysere samspillet rundt omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.
    • Minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
    • inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
    • inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
    • anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
    • anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
    • analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
    • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
    • analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Gradert skala A-F.

  • Vurdering og eksamen

    To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng med MSLO6000 og SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen.