EPN-V2

MJ5000 Praktisk redaksjonell ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Newsroom Management
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Innledning

    Den journalistiske produksjonsprosessen består av en rekke beslutninger fra idé til publikasjon, der den redaksjonelle lederen spiller en sentral rolle. Emnet gir en innføring i praktisk redaksjonell ledelse med særlig fokus på beslutningsteori, slik at studentene kan øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem i stand til å ivareta rollen som operativ redaksjonell leder. Det vil si at studentene vil få mulighet til å praktisere operativ ledelse gjennom case og praktiske øvelser.

    Emnet er tilrettelagt både for ledere som vil ha en faglig oppdatering og studenter som ønsker innsikt i ledelse som fagområde og/eller å forberede seg for framtidige lederoppgaver.

  • Forkunnskapskrav

    Opptakskrav for enkeltemnestudenter

    For personer som søker opptak til enkeltemne er grunnlaget enten en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende med en faglig fordypning i journalistikk eller fotojournalistikk på minimum 80 studiepoeng, eller en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende og minst to års journalistisk erfaring. Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng må være C eller bedre, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i ledelses- og beslutningsteori med særlig relevans for utøvelsen av redaksjonell ledelse
    • kunnskap om ledelse og motivering av medarbeidere i et innovasjons- og endringsperspektiv
    • kunnskap om etiske utfordringer i lederrollen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere konkrete beslutningsprosesser i utøvelsen av praktisk redaksjonell ledelse
    • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen, herunder konflikthåndtering
    • legge til rette for organisasjonsendringer og produktutvikling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker fagområdets uttrykksformer
    • kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger
    • kan bidra til nytenking i omstillings- og innovasjonsprosesser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Samlingene i dette emnet er fordelt over semesteret. Undervisningen er i stor grad case-orientert, det vil si at problemstillinger hentet fra virkeligheten er utgangspunktet for læringsprosessen, og faglitteraturen fungerer som hjelpemidler for å løse casene. Case beskriver situasjoner hvor lederen må ta avgjørelser under usikkerhet. Gjennom praktiske øvelser vil studentene blant annet få øve på noen slike situasjoner.

  • Vurdering og eksamen

    Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:

    Enten

    En teoretisk semesteroppgave. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.

    Eller

    En refleksjonsoppgave basert på en av de praktisk øvelsene studentene gjennomfører i tilknytning til undervisningen, oppgaven defineres i samarbeid med veileder. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.

    Besvarelsen vurderes etter en skala fra A-F, der E er laveste karakter for bestått. Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven/refleksjonsoppgaven til sensur én gang.

    Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave/refleksjonsoppgaven til ny/utsatt eksamen.

    Pensumliste

    Bøker (utvalgte kapitler)

    Carlsen, Arne; Clegg, Stewart & Gjersvik, Reidar (2012) Idea Work . Oslo: Cappelen Damm. 240 s.

    Clegg, Stewart; Kornberger, Martin & Pitsis, Tyrone (2015/2008) Managing & Organizations: An Introduction to Theory & Practice. Sage Publications. Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 og 10. 370 s.

    Hagen, Aina Landsverk (2015) Meningers mot: Netthat og ytringsfrihet i Norge . Oslo: Cappelen Damm Akademiske. 175 s.

    Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. Kap. 2, 4, 22 og 23:

    Gill, Rosalind (2011) ""Life is a pitch": Managing the Self in New Media Work" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 249-262. 13 s.

    Küng, Lucy (2011) "Managing Strategy and Maximizing Innovation in Media Organizations" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 43-56. 12 s.

    Mierzejewska, Bozena (2011) "Media Management Theory and Practice" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 13-30. 17 s.

    Aris, Annet (2011) "Managing Media Companies through the Digital Transition" i Deuze, Mark (2011)Managing Media Work . Sage Publications. 265-278. 13 s.

    Til sammen 840 s

    Artikler (i kompendium)

    Achtenhagen, Leona & Raviola, Elena (2009) "Balancing Tensions During Convergence: Duality Management in a Newspaper Company", International Journal on Media Management , 11:1, 32-41. 9 s.

    Amabile, T. M. (1993) "Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the Workplace." Human Resource Management Review 3:3. 185-201. 16 s.

    Amabile, M. Teresa & Khaire, Mukhti (2008) "Creativity and the Role of the Leader", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 3-13. 10 s.

    Andriopoulos, Constantine (2003) "Six Paradoxes in Managing Creativity: An Embracing Act", Long Range Planning 36:4, 375-388. 13 s.

    Cooper, Cecily D. & Sosik, John J. (2011) "The Laughter Advantage: Cultivating High-Quality Connections and Workplace Outcomes Through Humor", 474-489, i Cameron, K.S & Spreitzer, G.M (red.) Handbook of Positive Organizational Scholarship , Oxford University Press. 15 s.

    Goffee, Rob & Jones Gareth (2008) "Leading Clever People", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 14-23. 9 s.

    Gravengaard, Gitte & Rimestad, Lene (2012) "Elimination of Ideas and Professional Socialisation" iJournalism Practice 6:4, 465-481. 16 s.

    Hargadon, Andrew B. & Bechky, Beth A. (2006). "When collections of creatives become creative collectives: A field study of problem solving at work". Organization Science (4), 484-500. 16 s.

    Nylund, Mats (2013) "Toward Creativity Management: Idea Generation and Newsroom Meetings", Journal International on Media Management , 15:4, 197-210. 13 s.

    Steensen, Steen (2009) "What¿s Stopping them?", Journalism Studies , 10:6, 821-836. 15 s.

    Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). "What is Media Innovation?" i T. Storsul & A. H. Krumsvik (Red.),Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change , 13-26. Gothenburg: Nordicom. 14 s.

    Thompson, Leigh (2003) "Improving the Creativity of Organizational Work Groups", Academy of Management Executive , 17:1, 96-111. 17 s.

    Til sammen 163 s

    Totalt 994 sider.

    Anbefalt tilleggslitteratur

    Boyer, Dominic (2013) The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era . Cornell University Press. 213 s.

    Ku¿ng, Lucy (2008). Strategic Management in the Media . Sage Publications. 256 s.

    Til sammen 469 sider.

    (Pensumliste ajour: 30. november 2016)