Programplaner og emneplaner - Student
MINTPRA2 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 2
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal med noe veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.
-
Forkunnskapskrav
INTENPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
Studenten kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
- kan identifisere akutte situasjoner
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
-
Innhold
Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- profesjonelle samtaler
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- lærerplanen
- planlegging av undervisning
- klasseledelse og læringsmiljø
Tema 3: Skolens samfunnsmandat
- demokratisk kompetanse
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Tema 4: Elevens utvikling og læring
- teorier om læring og utvikling
- grunnleggende ferdigheter
- læringsstrategier
- motivasjon og mestring
Tema 5: Livssynsmangfold
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
- har kunnskap om skolens betyding lokalt og i en globalisert verden
- har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
- har kunnskap elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggande ferdigheter kan bidra til å øke læringen til elevene
- har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
- har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte hvordan menneskerettigheter og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
- kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
- kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Må bearbeides
-
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne1kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Studentene utvikler en undervisningsplan med begrunnelse, 500 ord +/- 10 %. På bakgrunn av undervisningsplanen gjennomføres undervisningsøvelse ca. 15 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe. Formålet med arbeidskravet er å øve på didaktisk planlegging og å få øvelse i å undervise.
Arbeidskrav 2
I løpet av emnet skal studentene skrive fire fagnotat, hvorav ett er knyttet til tema 3 eller 5, se beskrivelse av tema under innhold. Alle fagnotaene godkjennes av faglærer og samles i én mappe. Hvert fagnotat skal ha et omfang på 750 ord +/- 10 %. Mappen skal være individuell og er en del av grunnlaget for eksamen i emne 1. Fagnotatene skal utfordre studentene til å skrive akademiske tekster.
Arbeidskrav 3
Brev til foresatte, 750 ord +/- 10 %, utføres individuelt på studentens sidemål. Arbeidskravet er knytet til flerfaglig tema om lærerens profesjonelle språk.
Arbeidskrav 4
Studentene deltar i lesegruppe (4-6 studenter) med medstudenter (ca. 1,5 t.) tre ganger. Utvalgte tekster leses og diskuteres. Gruppa skriver et faglig notat fra arbeidet ca. 600 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å få øving i å lese forskningsbasert litteratur.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Emne 1 har derfor krav om minimum 80 % deltakelse i undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensatoriske oppgaver om sentrale tema i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
I tillegg til deltakelse i minst 80 % av undervisningen er det krav om deltagelse i følgende faglige aktiviteter:
- kurs om forskningsmetode (observasjon)
- kurs om akademisk skriving 1 (med litteratursøk og kildekritikk)
- program på Interkulturelt Museum
- dramakurs
- flerfaglig tema knyttet til lærerens profesjonelle språk. Kurs i stemmebruk og kurs i nynorsk inngår
Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Læreplan, opplæringslov og inntil 10 sider egenproduserte notater, sidene må pagineres.
-
Sensorordning
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Emneansvarlig
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
-
Emneoverlapp
INTENPRA2 og MINTPRA2 er 100% overlappende.