Programplaner og emneplaner - Student
MINT5000 Intensivmedisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intensive and Critical Care Medicine
- Studieprogram
-
Masterstudium i intensivsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap i patofysiologi og intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander, og inngående kunnskap i blant annet pediatri og neonatalogi og relevante emner innenfor anestesiologi og kirurgi. Denne kunnskapen danner grunnlaget for å kunne administrere, overvåke og evaluere avansert medisinsk behandling.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teori og metoder i intensivmedisin
- har inngående kunnskap om ulike anestesiformer og ettervirkninger av dem
- har inngående kunnskap om den kirurgiske stressrespons
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av avansert medisinsk utstyr som brukes i intensivmedisinsk behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning relatert til forordnet intensivmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap i intensivmedisin for å administrere intensivmedisinsk behandling forordnet av lege
Innhold
None
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Knowing how behaviour is influenced by conditions in the surroundings is essential and this knowledge can be used to plan and carry out different change and training measures. Special terminology is used to conduct precise analyses of behaviour and environmental influences.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- explain the basic assumptions of behaviour analysis
- explain the place of behaviour analysis in psychology
- explain the research methods used in behaviour analysis
- explain reinforcement conditions
- explain how behaviour is established, transferred and maintained
Skills
The student can
- apply basic behaviour analysis concepts
- apply methods to observe and record behaviour
- conduct discrete trials training
- conduct precision teaching
Competence
The student can
- describe behaviour analysis strategies
- conduct and reflect on their own presentation technique
Sensorordning
In order to sign up for the final examination the following has to be approved:
- Present individually1-2 given topics to fellow students
- Identify an area of presentation technique with room for improvement and evaluate this in the students’ own presentations
- Evaluate 1-2 presentations by fellow students (both academic content and presentation technique)
- Teach fellow student topics from the syllabus using flash cards (discrete trials training) and establish flow (precision teaching).
Emneoverlapp
Grade scale A-F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the final written exam (40%). The student has a right to appeal the overall exam grade for the whole portfolio.