Programplaner og emneplaner - Student
MINF6000 Migration in a Global Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Migrasjon i et globalt perspektiv
- Study programme
-
One Year Programme in Migration and Integration Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
- kunnskap om kommunikasjon, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
- kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende materialer, redskaper, instrumenter, teknikker og digitale uttrykksformer i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape også gjennom digitale uttrykksformer
- bruke sin faglighet i dramatisk lek, musisk samspill, improvisasjon i lek og skapende prosesser
- planlegge, gjennomføre og lede estetiske læringsprosesser
- legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk
- ivareta etisk og refleksjon i dokumentasjon og vurdering
- skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager
Generell kompetanse
Studenten
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og ivaretar barns ytringer og demokratiske rettigheter
- kan fremme barns estetiske uttrykksmåter
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kjenner til forskning knyttet til kunstfaglig arbeid med barn
- kan reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer
- kan ta i bruk redskap for refleksjon over egen rolle, barns estetiske væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
Required preliminary courses
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene:
15 dager i høstsemesteret og 15 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.
Learning outcomes
Gradert skala A-F.
Teaching and learning methods
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuelt, muntlig fremlegg inntil 15 minutter om ledelse og dokumentasjon av et prosjekt i egen barnehage innen fagområdet kunst, kultur og kreativitet i rammeplan for barnehager. Formålet er at studenten tilegner seg erfaring med formidling av ledelse og dokumentasjon av eget prosjekt på enfaglig og strukturert måte.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning underveis og i etterkant av praksisperioden.
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Course requirements
Studenter som ikke har nok fysikk fra videregående skole og som ønsker en ingeniørutdanning.
Assessment
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Grading scale
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.
- Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer
Utforskning
- Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
- Digitale- og andre samtidsaktuelle medier
- Kunst- og estetisk teori
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anne Balke Staver