EPN

MINF6000 Migrasjon i et globalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Migration in a Global Perspective
Studieprogram
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i migrasjonens nyere historie internasjonalt og i Norge. Vi spør: Hvilke typer migrasjon har vært dominerende de siste tiårene? Hvilke drivkrefter ligger bak bevegelsen av asylsøkere, arbeidsmigranter, familiemigranter og andre? Hvordan har innvandringspolitikken endret seg over tid? Videre ser vi på hva som er konsekvensene av migrasjonen for landene de reiser fra, for mottakerlandet og for migrantene selv. Kurset bruker aktuelle debatter om innvandring, integrering og mangfold som utgangspunkt for å drøfte pensumlitteraturen.  

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • forståelse av migrasjonsstrømmer og deres årsaker (migrasjonsteori)
  • innblikk i motiver og beveggrunner for ulike typer migrasjon 
  • grunnleggende innblikk i migranters opplevelser
  • grunnleggende innsikt i sammenhengen mellom sosial endring, økonomisk endring og migrasjon
  • kunnskap om sammenhengen mellom migrasjonsstrømmer og kontroll 
  • kunnskap om statlige forpliktelser overfor flyktninger og migranter
  • kjennskap til sentrale dilemmaer i nasjonal, europeisk og global migrasjonspolitikk

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • vurdere årsaker til, virkninger av og utfordringer knyttet til migrasjon for sender- så vel som mottakerland
  • gjøre faglige vurderinger basert på sentrale migrasjonsteoretiske perspektiver
  • identifisere sammenhenger mellom innvandringspolitikk, integreringspolitikk og velferdspolitikk

Generell kompetanse 

​Studenten 

  • har innsikt i migrasjonens sosiale, kulturelle og samfunnsøkonomiske virkninger både fra senderlandets og mottakerlandets perspektiv 
  • kan anvende teoretisk kunnskap i konkrete problemstillinger knyttet til migrasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og seminarundervisning. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog og gruppediskusjoner. Studentene er forventet å forberede og presentere kortfattede innlegg om aktuelle saker fra innvandringsfeltet. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal levere en kort skriftlig drøftingsoppgave (max 1500 ord), som besvarer et spørsmål definert av emneansvarlig. Denne skal leveres til oppsatt frist.
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennomføre anonym medelevvurdering av en annen students oppgave. Vurderingen er en kort skriftlig vurdering (ca 100-150 ord) etter oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene en mulighet til å øve på å skrive en drøftende tekst, ettersom dette forventes på eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linsjeavstand: 1,5

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anne Balke Staver