EPN-V2

MGSF5100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Studies Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.

Dette emnet tar sikte å få studentene til å utforme et samfunnsfagdidaktisk forskningsprosjekt ved å forholde seg til og reflektere rundt andres tekster og skrive tekster selv.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Kandidaten har

  • innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
  • kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
  • innsikt i veiledning og veilederrollen

;

Ferdigheter

Kandidaten

  • har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veiledningsprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
  • kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling

;

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
  • kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være vurder til godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Gjennomføre veiledning av medstudent i en til en konfigurasjon. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter
  • Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
  • Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsen. Observatørens notater og tilbakemelding legges til grunn for vurderingen av gjennomføringen.

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 % kan kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og tilstedeværelse i programplanen

Innhold

Gjennom gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. Mye av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskisse og litteraturgjennomgang til masteroppgaven.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen består av to deler:

Del 1: Det skal utarbeides et skriftlig undervisningsopplegg i grupper på 2-4 studenter. Eksamen går over to uker og har et omfang på ca. 5000 ord +/- 10%. Undervisningsopplegget skal omhandle ulike typer veiledningsmetoder og begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen.

Del 2: Framføring av undervisningsopplegget (gruppe), omfang 20-30 min.

Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått, og vektes 50% hver. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter. Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er gjennomført eller ikke bestått som må tas om igjen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt

Del 2: Notater fra undervisningen og litteratur fra pensumlista

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen

Studenten gir en presentasjon av masterprosjektet på 20 minutter med digitale hjelpemidler. Studenten skal presentere og begrunne valg av tema og problemstilling, forskningslitteratur, metodevalg og foreløpig innsamlet/tenkt materialedatagrunnlag for masteroppgaven. Nærmere retningslinjer gis ved semesterstart.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke-bestått eksamen er det adgang til å omarbeide presentasjonen én gang. Utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt: Ukommenterte lover og forskrifter.

Vurderingsuttrykk

The course description was approved by the Dean 24 June 2009 and by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies 23 May 2013 and 2 May 2014. Minor changes approved 22 October 2015 and 5 December 2017. Valid from spring semester 2018.

The Faculty of Education and International Studies at Oslo Metropolitan University (OsloMet) and Kulturstudier (Cultural Studies) offer an international one semester full-time course (30 ECTS credits) in Peace and Conflict Studies in Nepal. The course is offered twice per year, with semesters starting in August and February.

Peace and Conflict Studies is taught through an interdisciplinary social science and humanities- approach incorporating elements of sociology, political science, history, philosophy, psychology, social anthropology, geography, economy and religious studies. It combines a general introduction to peace and conflict studies with a specific focus on the South Asia region and theories and cases of conflict resolution and peace building. The course activities (lectures, discussions, seminars, workshops, excursions, assignments, examination) as well as the literature are all in English. The first part of the course is a 7-week web-based self-study period, after which the students arrive in Nepal to attend the regular course. During the 10 weeks in Nepal there will be lectures, seminars and group work on weekdays, in addition to field excursions. 30 two-hour lectures will cover the curriculum. A permanent seminar teacher will hold approximately 10 seminars during the 10 weeks in Nepal. The seminars are primarily a forum where students take part in discussions on the course subjects and, through practical teachings and exercises, get a more profound understanding of theories in peace and conflict studies.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.