Programplaner og emneplaner - Student
MGPE3100 Professional pedagogy 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk fordypning 1: Profesjonsrettet pedagogikk: Læringsledelse, veiledning og skoleutvikling
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
-
Description of integrated courses
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred;kunnskapsoversikt om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning;knyttet til klasserom og skole
- har bred;kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
- har bred;kunnskap om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- har oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har bred;kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
- har;kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap og utdanningspolitiske tema reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
- kan;identifisere og analysere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og;forsknings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
- kan reflektere;over hvordan ulike samfunnsbetingelser påvirker barn og unges muligheter for inkludering
- kan planlegge forsknings- og utviklingsarbeid i skolen utfra ulike modeller
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innenfor de aktuelle temaene i emnet;
- har;evne til å reflektere over;egen profesjonell utvikling
- kan arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever;
-
Content
Pass/Fail
-
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemmaer knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- En fagtekst der studenten synliggjør sentrale perspektiver innen temaet «Inkludering og klassen som fellesskap». Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
- En fagtekst på bakgrunn av en samtale med en aktør på praksisskolen knyttet til et av fordypningstemaene. Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 1000 ord +/- 10 %.
- På bakgrunn av videocase: identifisere og analysere utfordringer og planlegge og begrunne potensielle tiltak. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og dokumenteres som en fagtekst. Omfang ca. 1000 ord +/-10 %.
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:
- Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
-
Assessment
Vurderingsordning ;
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %. ;
;
Ny/utsatt eksamen ;
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
The courses (VEPRA40/VEPRAD40 and VERN3900/VERND3900) are full-time courses taught over a period of 18 weeks, of which two weeks can consist of teaching activities connected to the practical training.
The practical training is taken at a pre-approved establishment, and students must formulate their own learning objectives for the period and comply with the university's general practical training requirements. VEPRA40/VEPRAD40 run full time over nine weeks. The practical training requires active participation at the training establishment to ensure the optimal total learning outcome in relation to the chosen specialisation.
-
Grading scale
The following required coursework must be approved before a student can receive a final assessment:
- Participation in teaching activities related to the chosen specialisation (80%)
- Participation in work at the practical training establishment (minimum attendance of 90%)
- Preparation of own learning outcome descriptions for VEPRA40/VEPRAD40
- Submission of practical training documents
- assessed and found suited for the profession according to suitability criteria
If a period of practical training is assessed as 'fail', the following coursework must be repeated:
- Participation in work at the practical training establishment (minimum attendance of 90%)
- Preparation of own learning outcome descriptions for VEPRA40/VEPRAD40
- Submission of practical training documents
- assessed and found suited for the profession according to suitability criteria
-
Examiners
Assessment of practical training