Programplaner og emneplaner - Student
MGNO5100 Norwegian Education 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk og norskdidaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1–7 with Waldorf PedagogyMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for hvordan psykiske lidelser og bruk av rusmidler påvirker fysisk, psykisk og seksuell helse
- gjøre rede for teorier innenfor seksuell helse og mangfold
- gjøre rede for og drøfte betydningen av å inkludere seksuell helse i et habiliterings/rehabiliterings- og folkehelseperspektiv innenfor fagområdene rus og psykisk helse
- gjøre rede for skadereduserende helsekommunikasjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse innenfor rus og psykisk helse, med et spesielt fokus på mangfoldsaspekter
- kritisk vurdere ulike typer tiltak som kan bedre seksuell helse for personer med rusavhengighet og psykiske lidelser
- analysere kommunikasjonsmodeller og samhandling relatert til seksuell helse, rus og psykisk helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende relevante teoretiske perspektiver innen seksuell helse og mangfold
- samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om problemstillinger relatert til seksuell helse, rus og psykisk helse
- gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, juridiske aspekter og egen fagutøvelse
Required preliminary courses
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Digitale forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Case og narrativer
Case og narrativer relatert til seksuell helse, innenfor fagområdene rus og psykisk helsearbeid, danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver, ferdighetstrening og arbeidskrav.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Webinarer
Webinar foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger. Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Oppgaver
Det er ulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen. Eksempler er Quiz, flervalgtester og kortsvarsoppgaver, som alle er pedagogiske programmerte interaksjoner, der det gis spontan respons på oppgavene.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk
Generelle kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
Content
Gjennom undervisning, gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. En del av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff, og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskissen til masteroppgaven.
Studentene velger mellom fagområdene nedenfor:
- Språk og språklæring
- Litteraturdidaktikk
- Retorikk, literacy og grunnleggende ferdigheter i norskfaget
- Åpent emne som varierer fra år til år, knyttet til seksjonens forskningsinteresser og kompetanse
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Eksamen
Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %).
Med utgangspunkt i en godkjent egendefinert problemstilling skal studentens eksamensbesvarelse være koblet til emnets læringsutbytter og pensum. Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Grading scale
Én intern sensor vurderer besvarelsene. Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Examiners
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i helse-, sosial- og omsorgstjeneste, men emnet er også relevant for andre yrkesgrupper som er i kontakt med personer med rusavhengighet og/eller psykiske lidelser. Emnet kan også være aktuelt for ansatte i bruker- og interesseorganisasjoner.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende, eller fullført minst tre år av integrert femårig mastergrad eller seksårig profesjonsutdanning. I tillegg kreves minst to års yrkespraksis.