EPN

MGNO5100 Norsk og norskdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

 

Norsk og norskdidaktikk 3 består av fordypning i ulike temaer innen norskfaget som studentene velger. Studenten skal primært velge mellom de tilbudte fordypningene. Pensum velges i samråd med faglærer. Pensum består av ca. 70 sider per studiepoeng, i tillegg kommer eventuelt tekstpensum. 

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

Innhold

Gjennom undervisning, gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. En del av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff, og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskissen til masteroppgaven.

Studentene velger mellom fagområdene nedenfor: 

  • Språk og språklæring
  • Litteraturdidaktikk
  • Retorikk, literacy og grunnleggende ferdigheter i norskfaget
  • Åpent emne som varierer fra år til år, knyttet til seksjonens forskningsinteresser og kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Det er krav om oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær utover 40 %, vil studenten bli trukket fra eksamen i emnet.

Studentene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som de ikke kan tilegne seg bare ved lesing av pensum. I undervisninga opparbeider studentene profesjonskompetanse gjennom å presentere, drøfte og vurdere forskingslitteratur, didaktiske modeller, undervisningsmateriell og undervisningsopplegg kritisk. Dette forutsetter aktiv deltakelse i fagdiskusjonene med medstudenter og faglærer i undervisninga.

2) Prosjektskisse og litteraturgjennomgang

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 % (individuelt), 2200 ord +/- 10 % (to studenter), 2800 ord +/- 10 % (tre studenter).

Prosjektskissen og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. 

Vurdering og eksamen

Individuell prøveforelesning etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.