EPN-V2

MGNO4200 Norsk og norskdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Education 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Studentene skal på turer både i skog og fjell.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse på undervisning i praktisk-metodisk aktivitetslære
  • 80 % deltakelse på seminarundervisning
  • Gjennomføring av to friluftslivsturer, hver på inntil 4 døgn

Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med andre klasser.

Læringsutbytte

Individuell mappevurdering med følgende produkter inkludert:

  • Refleksjonsnotat om tematikken folkehelse og livsmestring. (1000 ord +/- 10 %).
  • Refleksjonsnotat om dans i et helseperspektiv (1500 ord +/- 10 %).
  • Refleksjonsnotat om friluftsliv (1500 ord +/- 10 %).

Tema for refleksjonsnotatene skal godkjennes av faglærer. Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan mappen omarbeides.

Innhold

  • Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk
  • Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv
  • Barn og unges lese- og skriveopplæring
  • Muntlig bruk av språket i klasserommet

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter. 

  • Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd. 

2) Opplegg knyttet til praksis

  • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.  
  • Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter. 

Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.

3) Framlegg av pensum

Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.  

Hjelpemidler ved eksamen

Interne sensorer.

Vurderingsuttrykk

  • Folkehelse og livsmestring
  • Forebyggende fysisk aktivitet og livsstilssykdom
  • Helse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv
  • Grunnleggende ernæring
  • Dans
  • Friluftsliv

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.