EPN-V2

MGKP4101 Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education Subject Pedagogy 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Fagplan

    FAGPLAN

    Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

    (15+15+15 studiepoeng)

    Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 10. november 2016

    Redaksjonelle endringer lagt inn 20. januar 2020 og 18. desember 2020

    Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. mars 2021

    Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022 og 21. februar 2022

    Gjeldende fra høstsemesteret 2022

    Innledning

    Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10,

    fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen

    trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn

    5-10 ved OsloMet - storbyuniversitetet, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

    Faget skal representere en progresjon og utvidelse med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget i syklus 1.

    Kroppsøving er et allmenndannende fag som skal inspirere til livslang aktivitet og bevegelsesglede.

    Kroppsøvingsdidaktikk er de refleksjoner en kan knytte til kroppsøving og undervisning av dette faget, som

    kan gi økt kunnskap om fagets beskaffenhet, om fagets legitimering og økt kunnskap om hvordan faget

    kan læres, undervises, utvikles og forskes på.

    Gjennom arbeidet med kroppsøvingsdidaktikk skal studenten skaffe seg inngående og avansert kunnskap

    om faget, fagets rolle og funksjon i skolen. Studenten skal kunne analysere og forholde seg kritisk til nyere

    nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Studenten skal

    skaffe seg innsikt i sentrale undervisnings- og vurderingsformer i kroppsøving, hvordan disse bidrar til

    elevens læring.

    Målgruppe

    Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10.

    Opptakskrav

    Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen.

    Opptak til Kroppsøvingsdidaktikk krever fullført 60 studiepoeng kroppsøving på syklus 1.

    Læringsutbytte

    Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

    Fagets innhold og oppbygging

    Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk (45 studiepoeng) er bygget opp av tre emner à 15 studiepoeng.

    Emnene er Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk1, Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 og

    Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3. Grunnskolelærerstudenter må velge emne 1 og emne 2 innenfor

    et fag uavhengig om masteroppgaven skal være i fagdidaktikk eller profesjonsrettet pedagogikk. Emne 3

    kan byttes med andre emner i tråd med nasjonale retningslinjer.

    Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 fokuserer på kroppsøvingsforskning, vurdering og læring i

    kroppsøving. Studentene vil i dette emnet også arbeide med digitale uttrykk og ressurser. Kroppsøving og

    kroppsøvingsdidaktikk 2 gir kunnskap om teoretiske perspektiv på kropp, fysisk aktivitet og læring. Emnet

    fokuserer også på tilpasset opplæring og elevmangfold.Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3 fokuserer

    på friluftslivsdidaktikk, og forskningsmetoder i kroppsøving. Studentene skal også jobbe med

    prosjektskissen for masteroppgaven i dette emnet.

    Fagets arbeids- og undervisningsformer

    Arbeid med kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk krever varierte arbeidsformer. Store deler av

    undervisningen vil foregå i form av forelesninger, seminarer og veiledning. I tillegg vil det benyttes praktisk

    arbeid/undervisning, ekskursjoner, bruk av digitale verktøy, veiledet praksis og aktiv deltakelse i

    prosjekter. Det kreves stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

    Læringsledelse og dypere forståelse av elevmangfold

    Emnene i masterfaget belyser både barn og unges identitetsarbeid, og hvordan

    kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers forutsetning og behov. I denne sammenheng

    diskuteres det også hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et samfunn preget av mangfold. I

    mangfoldsperspektivet belyses kroppsøving med fokus blant annet på kjønn/seksualitet, etnisitet, religion,

    funksjonshemming og overvekt.

    Forsknings- og utviklingsarbeid relatert til skolen

    Undervisningen i masterfaget skal være både forskningsbasert og praksisnært. Dette innebærer at

    studentene gjennom undervisning får kjennskap til hvordan de kan anvende de teoretiske perspektivene i

    yrkesutøvelsen. Studentene vil også i undervisningen møte ulike eksempler på hvordan man kan

    gjennomføre praksisnære forskningsprosjekt i skolen. Masteroppgaven studentene skal skrive skal være

    profesjonsretta og praksisorientert.

    Utvikling av endringskompetanse

    Studentenes endringskompetanse utvikles gjennom økt kunnskap, kompetanse og refleksjonsevne i faget.

    Arbeidskrav og vurderingsformer gir studentene mulighet til å vise og oppøve evne til å bli reflekterte

    praktikere, som for eksempel gjennom arbeid med vurdering for læring.

    Klasseledelse og lærerrollen sett fra faget

    Undervisningen skal videreutvikle studenters kunnskap om klasseledelse/undervisning i fag.

    Undervisningen skal gi studenten avansert kunnskap om faget og fagdidaktiske problemstillinger, slik at

    studenten kan anvende disse innsikter til å videreutvikle seg som profesjonsutøver i kroppsøvingsfaget.

    Dette innebærer at studenten kan planlegge og gjennomføre/lede undervisning som fremmer elevens

    læring i faget, og at studenten på et avansert nivå kan formidle fagdidaktiske problemstillinger knyttet til

    profesjonsutøvelsen.

    Internasjonale perspektiver

    Studentene skal kunne analysere og forholde seg kritisk til nyere internasjonal forskning. Dette fordrer at

    en stor del av pensum er basert på internasjonal forskning på kroppsøvingsfaget. Derfor er deler av pensum på engelsk.

    Praksistilknytning

    Masteroppgaven studentene skal skrive skal være profesjonsretta og praksisorientert. Studentene skal

    gjennomføre 10 dagers praksis i løpet av emnet Kroppsøvingsdidaktikk 1. I løpet av denne praksisen skal

    studentene blant annet analysere og kritisk reflektere over hvordan de teoretiske perspektivene kan

    anvendes i praksis. Forskningslitteraturen som benyttes i emnene er for en stor del praksisbasert.

    Praksisopplæring

    Praksisopplæring er nærmere beskrevet i programplanen.

    Skikkethetsvurdering

    Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende

    skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige

    og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for

    elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som

    viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal

    få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å

    avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.

    Se universitetets nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.

    Arbeidskrav

    Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og

    undervisning som organiseres som egne kurs og seminarer. Kravet stilles av flere grunner:

    • Mye av innholdet i praktiske aktiviteter kan man vanskelig lese seg til og er av en slik art at det ikke kan prøves til eksamen, for eksempel erfaringslæring, ferdighetslæring, progresjonsoppbygging og praksis.
    • Noen aktiviteter som for eksempel svømming kan ikke prøves til praktisk-metodisk eksamen.
    • Det må et visst antall deltakere til for å kunne gjennomføre enkelte aktiviteter, for eksempel ballspill.
    • Det er nødvendig å sikre kompetanse hos studenter i livbergingsaktiviteter som svømming og orientering.
    • Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel

    sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen

    dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å

    innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med fagansvarlig.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen

    fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser.

    Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som

    ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye

    forsøk.

    I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I

    tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Vurderings-/eksamensformer

    Se emneplanene under punktet Vurderings-/eksamensformer.

    Samlet vurdering

    Det gis ingen samlet vurdering i Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk. Emnene vil hver for seg bli

    oppført på vitnemålet.

    Vurderingskriterier

    A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget.

    Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og

    tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser

    meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og

    tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: God. Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser god evne til

    refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt

    læringsmiljø.

    D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser

    begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og

    tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor

    kompetanseområdene i faget. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål,

    fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser

    dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av

    et godt læringsmiljø.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften

    beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved

    eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Innledning

    Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på

    kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og

    internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer

    på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i

    faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

    kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og innen kroppsøvingsdidaktikk
    • har forskningsbasert kunnskap om utvalgte pedagogiske modeller for undervisning i kroppsøving
    • har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering i kroppsøving og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring
    • kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
    • kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Innhold

    Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på

    kroppsøvingsfaget. Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte

    pedagogiske modeller og former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene

    blant annet arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk

    aktivitet, bevegelse, kropp og kroppsøving. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til

    kroppsøvingsfaget vil bli drøftet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og

    veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
    • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter.
  • Vurdering og eksamen

    En individuell, skriftlig semesteroppgave etter selvvalgt tema innen emnets område med omfang på 4500 ord +/-10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ikke bestått karakter, kan semesteroppgaven omarbeides til ny eksamen én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.