EPN-V2

MGEN5100 Engelsk og engelskdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
English and English Subject Pedagogy 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

Krav om deltakelse på faglige aktiviteter

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Forkunnskapskrav

Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Prosjektarbeid hvor det skriftlige har et omfang på ca. 6000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Forskningsdesign
  • Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
  • Forskningsetikk
  • Forskerroller
  • Rammevilkår for FoU-arbeid
  • Digitalisering av forskningsprosesser
  • Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
  • Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
  • Barnehagen som felles FoU-arena
  • FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
  • Formidling og anvendelse av FoU-arbeid

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen egne skolefag
  • har avansert kunnskap om hvordan klasserommet, uterommet og naturen kan brukes som læringsfremmende miljøer for elever i grunnskolen
  • har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet;

Ferdigheter

Studenten

  • kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring ute og inne
  • kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter og læringsressurser som brukes i begynneropplæringen
  • kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
  • kan anvende et kritisk blikk på læreplaner og læremidler i ulike fag i et begynneropplæringsperspektiv
  • kan gi både muntlig og skriftlig faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter