EPN

MFAGL5000 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Research design
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektbeskrivelse og forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign skal være profesjonsrettet og praksisorientert, settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
  • kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
  • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte

 

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av seminar, individuell veiledning, gruppeoppgaver og forelesning, herunder også digitale fellesforelesninger. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltagelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Studenten skal levere et abstrakt (500 ord) der tematikk og valg av metode for masteroppgaven skisseres og forankres i skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning i feltet. Studenten skal holde en presentasjon med utgangspunkt i abstraktet på et seminar. Abstrakt og presentasjon skal være i formatet konferansebidrag. På seminaret skal studenten bidra som opponent.
  • Studenten skal levere en individuell oppgave der valgt tematikk for masteroppgaven posisjoneres i en akse som spenner fra fortid, nåtid til fremtid. Teksten skal være basert på gjennomgang av forskningslitteratur, fagfeltets historie, innhold i læreplaner og undervisningsmetoder. Omfang: 1500-2000 ord.
  • Studenten skal delta på FoU-seminar med presentasjon av individuell oppgave og som opponent. 

Vurdering og eksamen

  • Studenten skal levere en prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for egen masteroppgave. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Refleksjon over etiske problemstillinger og forankring av problemstillinger for masteroppgaven i skolefagets praksis og fagdidaktisk forskning inngår som del av prosjektbeskrivelsen. Omfang: 2500-3000 ord, tidsramme 14 dager.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamen kan påklages.