EPN-V2

MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical aesthetic project
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
  • har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).

I fagfordypningen i begynneropplæring vil elevperspektivet være framtredende. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp grunnleggende kompetanse, faglig og sosialt, ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elevene de første årene i skolen utvikler skriftspråklig og matematisk kompetanse. Studiet skal utvikle studentenes evne til å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevers kunnskaper og ferdigheter for å kunne tilrettelegge begynneropplæringen best mulig. På denne måten skal undervisningen gi elevene mulighet til engasjement og fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.

Fordypningen skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på begynneropplæring. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål.

Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.

Vurdering og eksamen

Se opptakskrav i programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk- estetiske læringsprosesser
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse

Vurderingsuttrykk

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Arbeidskravet består av to deler: Seminarframlegg i gruppe. Framlegget skal knyttes til pensum og perspektiver. Framlegget skal ha en lengde på 10 - 15 minutter. Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 5-10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.
  2. Innlevering av notat på 400 ord +/- 10% med kort redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff knyttet til fagartikkelen (hjemmeeksamen).

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.