Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical aesthetic project
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
- har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
- har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
- kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt og inkluderer:
- Muntlig prosjektpresentasjon.
- Utstilling med dokumentasjon.
Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.
Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.