EPN

MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical aesthetic project
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
  • har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema

Ferdigheter Studenten:

 

  • kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt og inkluderer: 

  • Muntlig prosjektpresentasjon.
  • Utstilling med dokumentasjon.

Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.