Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical aesthetic project
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten:
- har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
- har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
- har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
Ferdigheter Studenten:
- kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger
Generell kompetanse Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
- kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt og inkluderer:
- Muntlig prosjektpresentasjon.
- Utstilling med dokumentasjon.
Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.
Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
The following work requirements must be approved in order to be qualified for the exam:
- approved project description mid-January
- one reflection paper
- plan for a public presentation of the master thesis, alt: set up a communication strategy for publication of the project
Vurderingsuttrykk
Individual portfolio examination, followed by an oral examination. The master's project portfolio consists of:
- a written and visual assignment. (The projects should consist of a written and visual assignment (between 80-120 pages). Material which needs to appear physical (models, maps, posters etc.) could be submitted as part of the master`s project)
- design process documentation
- a product (physical-, digital- or system-oriented)
- finished material for a presentation of the master thesis in a public common context
The examination result at the portfolio examination can be appealed.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.