EPN-V2

MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical aesthetic project
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til

fagdidaktikk og relevans for den skriftlige masteroppgaven. I emnet inngår avgrensning, planlegging,

gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en

selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske

problemstillinger.

Forkunnskapskrav

  • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

Innhold

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

• har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder

• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk

• har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer

• har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten:

• kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger

• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger

• kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

• kan gjennomføre avanserte analyser og bidra i til prosjektutvikling og nytenkning

• kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale,fellesforelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

• en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for

medstudenter og lærer.

Vurdering og eksamen

Muntlig prosjektpresentasjon og utstilling. Dokumentasjon og drøfting av prosess og resultat

gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Karakterskala våren 2021 pga. Covid-19:

Bestått/Ikke bestått

Karakterskala tidligere:

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.