EPN-V2

MFAGL4000 Fagdidaktikk: kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Crafts Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg, samfunnets utvikling og praktisk skapende arbeid. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.

  • Forkunnskapskrav

    • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
    • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
    • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk

    • har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv

    • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen kunst og håndverk

    • har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    • har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger

    • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold

    • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger

    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål

    • kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon

    om sentrale utfordringer

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon

    knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige

    aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord

    • deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-4000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tilltatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Eksamensresultatet kan påklages.