Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL4000 Fagdidaktikk: kunst og håndverk Emneplan
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg, samfunnets utvikling og praktisk skapende arbeid. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.
-
Forkunnskapskrav
- Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
- Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
- Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
• har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
• har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen kunst og håndverk
• har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
• har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn
Ferdigheter
Studenten:
• kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
• kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger
• kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning
Generell kompetanse
Studenten:
• har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
• kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon
om sentrale utfordringer
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon
knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige
aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
• en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord
• deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-4000 ord.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tilltatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensresultatet kan påklages.