Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL4000 Fagdidaktikk: kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Crafts Education
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg, samfunnets utvikling og praktisk skapende arbeid. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.
Forkunnskapskrav
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society, STKD6600 Technology and Society I, PSYK1070, BIOB1070 Technology and Society I, ERGOB1070 Technology and Society I, FYB1070 Technology and Society I, RAB1070 Technology and Society I, SYKK1070 Technology and Society I, SYKP1070 Technology and Society I, TAB1070 Technology and Society I, ORI1070 Technology and Society I, PMED1070 Technology and Society I, FARB1070 Technology and Society I
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
• har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
• har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen kunst og håndverk
• har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
• har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn
Ferdigheter
Studenten:
• kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
• kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger
• kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning
Generell kompetanse
Studenten:
• har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
• kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon
om sentrale utfordringer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon
knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige
aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
• en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord
• deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-4000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tilltatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensresultatet kan påklages.