EPN-V2

MESTD4222 Fagdidaktikk, kunst og design I Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design Education I
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i lys av fagets historie og kulturell kontekst. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv og estetiske læreprosesser vil bli vektlagt.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk.
    • har inngående kunnskap om læreplaner, utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
    • har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læreprosessers betydning i grunnopplæringen.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger.
    • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, gjeldende innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial.
    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
    • kan reflektere over etiske problemstillinger innen fagfeltet og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Et abstract (500 ord) og muntlig presentasjon i formatet konferansebidrag på FoU seminar for medstudenter og lærer. Tema knyttet til skolefagets historie og dagens lærerolle.
    • Forberedet spørsmål til medstudenter og aktiv deltagelse på fou-seminar.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper med 50% av emnet MESTD4221. Sammen med MEST4223 overlapper disse emnene hele MESTD4221.