Programplaner og emneplaner - Student
MEST4700 Prosjekt i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project in Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens kompetanseområder som for eksempel undervisning, formidling, skapende produksjon og kuratering. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.
Forkunnskapskrav
I dette emnet har studentene anledning til å fordype seg innenfor ett eller flere områder innenfor designfaget. I emnet skal studenten planlegge og gjennomføre en kreativ design- og utviklingsprosess fortrinnsvis med fokus på brukernes behov, ønsker og krav. Kritisk refleksjon og dialog med målgruppene er en viktig del av prosjektarbeidet, med jevnlige brukerpresentasjoner/brukertester gjennom emnet.
Læringsutbytte
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2 og 3. semester eller tilsvarende.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.
Vi gjør oppmerksom på at studiet også har generelle progresjonsbestemmelser:
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomføring av emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- skal kunne gjennomføre en kompleks designprosess med tilhørende designfaglig fordypning i et internasjonalt og bærekraftig perspektiv
- skal kunne relevante metoder og verktøy innen valgt designpraksis.
- skal systematisk utforske estetikk, funksjonalitet, materialteknologi og tilvirkningsmetoder innen valgt designpraksis.
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne identifisere og beskrive relevans for valgt prosjekt
- skal ved hjelp av kreativitet og dialog med interessenter kunne utvikle innovative produkter og løsninger.
- skal vise hvordan brukere, interessenter og fag/ressursmiljø involveres i prosjektet.
- skal kunne beherske digitale og analoge verktøy som utviklings-, kommunikasjons-, og presentasjonsverktøy.
- skal gjennom fremstilling av fysiske og digitale modeller/prototyper, føre en diskusjon som viser dyp innsikt innen valgt designpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- behersker kritisk refleksjon i et lokalt og internasjonalt perspektiv.
- fremstår gjennom prosjektarbeid som en nyskapende designstudent med dybdekunnskap innen valgt område.
- behersker bygging av relevante nettverk
- er i stand til å kommunisere med involverte aktører, brukere og publikum
- kan dele sine erfaringer og kunnskap med andre studenter og delta i diskusjoner i fagmiljøet
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen
Vurdering og eksamen
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er tre arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Gruppeoppgave.
- Arbeidskrav 2: Teori-/analyseoppgave, der hensikten er at studentene skal analysere strukturer og økonomiske forhold på feltet de planlegger å undersøke i graveprosjektet. Omfang: ca 5 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
- Arbeidskrav 3: En muntlig presentasjon av metodene bak prosjektet, der hensikten er å få praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.
Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.
De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanen.
I tillegg er det et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppepresentasjon knyttet til undervisning om forskning og eksperter i journalistikken. Dersom denne undervisningen gis i tilknytning til emnet JB2900, skal arbeidskravet løses da. Hensikten med dette arbeidskravet er å bevisstgjøre studentene på bruken av slike kilder.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsformen er en tredagers hjemmeeksamen, som består av tre deler.
Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.
Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.
Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.
Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Det gis en samlet karakter. Alle delene av hjemmeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. Kandidater som ikke består eksamen eller har gyldig fravær, kan levere en omarbeidet versjon av del 1 og 2 til ny/utsatt eksamen. For del 3 vil det bli gitt en ny oppgave til ny/utsatt eksamen.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneansvarlig
Gradert skala A-F
Emneoverlapp
Det benyttes to sensorer, og for minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern.