EPN

MEST4320 Prosjekt i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Practice
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene gjennomføre et  praktisk-estetisk prosjekt med vekt på planlegging, utvikling og produksjon. Prosjektene avgrenses til studieretningenes kompetanseområder. Det legges vekt på idéutvikling, presentasjon, formidling, dokumentasjon og refleksjon over prosjektene. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser knyttet til den enkeltes interessefelt og en bredere kunnskapsbasert ramme.  

 

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten:

  • har inngående  kunnskap om utvikling av praktisk-estetisk prosjektarbeid i en bredere kunnskapsbasert ramme
  • har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser  og spesialisert kunnskap innen et avgrenset fagområde
  • Kan arbeide praktisk på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon

 

Ferdigheter Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
  • kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
  • kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis individuell veiledning og gruppeveiledning. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser
  • minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning

Vurdering og eksamen

Ny eksamen våren 2020:

Digital presentasjon på maks 15 minutter som leveres sammen med digital dokumentasjon og refleksjonsnotat.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

[Tidligere:

Prosjektpresentasjon (individuell eller i gruppe): utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.]

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.