Programplaner og emneplaner - Student
MEST4231 Kunst i samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art in Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunst i samfunnet tilbyr et samfunnsrettet og anvendt perspektiv på kunst i samtiden, samtidig som det søker å bevare og videre formulere kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt kunstens ulike roller og funksjoner i samfunnet vil stå sentralt, og det vil legges til rette for å utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer. Studieretningen har både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, og herunder fremheves formidling, prosjektutvikling, organisering, kuratering, kulturelt entreprenørskap og kritikk, både i privat og offentlig sektor. Samtidens uttrykk og problemstillinger blir særlig belyst, og kunst som sosial og didaktisk prosess vektlegges. Emnet er organisert rundt tre hovedområder:
- Fagperspektiv (kunnskap om ulike kunst- og formidlingsperspektiver, samt kunstdidaktikk).
- Styringsperspektiv (kunnskap om institusjoner og forvaltning).
- Aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering).
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om samtidskunstens teori og praksis
- kan terminologi innen nyere kunst og estetikk
- har god kjennskap til det offentlige og private produksjonssystemet for kunst
- har avansert forståelse av formidlingsproblematikk og kunstens ulike didaktiske dimensjoner
- har en god forståelse av kunstfeltets institusjoner og styringsperspektiver
- har god kjennskap til ulike tekster og tekstbruk på kunstfeltet, som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig artikkel, etc.
- har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektorganisering på kunstfeltet
Ferdigheter
Studenten
- har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
- kan utvikle et kunstfaglig prosjekt og tilpasse dette til ulike rammer og forutsetninger
- kan anvende kunstbasert og kunstdidaktisk kompetanse i ulike formidlingssituasjoner
- kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet
- kan utpeke relevante problemstillinger på samtidskunstfeltet
- kan analysere, vurdere og kontekstualisere egen og andres praktiske produksjon
- kan disponere og produsere ulike kunstfaglige tekster som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig oppgave, etc.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.
Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 10-15 sider.
- Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Pensumliste
Kunst i samfunnet, totalt 1127 sider.
Allen, Felicity (ed.) (2011). Education. Documents of Contemporary Art . London: Whitechapel Gallery / The MIT Press. (s. 12-21, 30-32, 60-68, 83-84, 93-97, 156-58, 197-207, 222-225) (40 sider)
Aure, Venke, Helene Illeris og Hans Örtegren (2009). Konsten som läranderesurs , Gøteborg: Nordiska Akvarellmuseet. (s. 208-224) (16 sider)
Bishop, Claire (2009). Radical Museology . Köln: Walther König. (80 sider)
Bishop, Claire (2012). Artificial Hells . London: Verso. (280 sider)
Biesta, Gert (2014). "Making Pedagogy Public: For the Public, of the Public or in the Interest of Publicness?". I red. Burdick, J., Sandlin, J. A., & O¿Malley, M. P. (2014): Problematizing Public Pedagogy . London: Routledge. (s. 15-26) (11 sider)
Det kongelige kulturdepartement (2011-12): Meld. St. 23. Melding til Stortinget - Visuell kunst. (110 sider) (regjeringen.no/pages/37868715/PDFS/STM201120120023000DDDPDFS.pdf)
Doherty, Claire (red.), Situation , Cambridge/London: The MIT Press/Whitechapel gallery, 2009. (s. 12-20, 28-30, 41-42, 43, 53-55, 73, 110-112, 114-117, 118-120, 152-154, 197-203) (33 sider)
Claire Doherty (red.) (2015). Out of Time, Out of Place: Public Art (now) .London: Art Books. (s. 1-50) (50 sider)
Christophersen, C. og Breivik, J. (2013) "Den kulturelle skolesekken: Kunst, kvalitet og kontrovers" og "Den kulturelle skolesekken: Spørsmål og utfordringer" i Den kulturelle skolesekken (38 sider) http://www.kulturradet.no/vis-publikasjon/-/publikasjon-den-kulturelle-skolesekken
Elkins, James (ed.) (2008). The State of Art Criticism . London/New York: Routledge. (s. 61-109) (48 sider)https://archive.org/details/JamesElkinsTheStateOfArtCriticismRoutledge2008
Elstad, Beate og Donatella de Paoli (2008). Organisering og ledelse av kunst og kultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (s. 15-35) (20 sider)
Gran, Anne-Britt (2009). "Look who¿s talking! Aesthetic corporate communication in a dedifferentiated society". In ¿Aesthesis: International journal of art and aesthetics in management and organizational life¿, vol. 2, nr. 2. (s. 23-32) (9 sider)
Guttu, Ane Hjort (2013): "Natur/Utstilling" i Frihetens skygge:samtidskunsten og det pedagogiske paradoks i red. Larsen L., Hansen, T., Oslo: Orfeus Forlag. (13 sider)
Hantelman, Dorothea von (2010). How to Do Things With Art? Zürich: JRP Ringier
Kunstverlag og Dijon: Les Presses du Réel. (s. 70-123) (53 sider)
Hantelmann, D. (2014). "The Experiential Turn", Walker Artcenter (ca. 11 sider)http://www.walkerart.org/collections/publications/performativity/experiential-turn/
Herbert, Stine & Karlsen, Anne Szefer (2013), Self-Organized , London: Open Editions/ de Appel (s. 10-16, 50-61, 122-134) (27 sider)
Hooper-Greenhill, Eilean. (2000). Museums and the Interpretations of Visual Culture, Museum meanings 4.London: Routledge. (s. 3-53) (50 sider)
Meyer, Siri (2016). Kunst og Etikk . Oslo: Cappelen Damm. (s. 4-33) (29 sider)
Mørland, Gerd Elise (2016). "Formidling på mediets egne premisser". Arkitektur N, vol 1. (s. 72-76) (4 sider)
O¿Neill, Paul & Wilson, Mick (red.) (2010). Curating and the Educational Turn . London: Open Editions/ de Appel. (s. 11-31, 47-60, 174-185) (44 sider)
Raunig, Gerald & Ray, Gene (2009). Art and Contemporary Critical Practice . London, MayFlyBooks. (s. 3-13, 29-33 og 113-131) (32 sider) Boken ligger elektronisk på http://www.scribd.com/doc/19439530/Art-Contemporary-Critical-Practice-Reinventing-Institutional-Critique
Robbins, Christopher G. & Lacy, Suzanne (2014). "Reclaiming the Public in Public Pedagogy". I red. Burdick, J., Sandlin, J. A., & O¿Malley, M. P. (2014): Problematizing Public Pedagogy . London: Routledge. (s. 149-161) (11 sider)
Rogoff, Irit (2006). "Academy as Potentiality". I red. Nollert A., Rogoff, I., De Baere, B., Dzewior, Y., Esche, C., Niemann, K. & Roelstraete, D., ACADEMY . Frankfurt: Revolver. (s. 13-20) (7 sider)
Røyseng, S., Pettersen, A., Habbestad, I. (2014) Begreper om barn og kunst (red.),Danbolt, G., «Kunst og barn i et historisk perspektiv», Danielsen, A., «Barn og unge som publikum», Høyland, E. «På søken etter medkjensle», Oslo: Fagbokforlaget. (12 sider)
Sennett, Richard (2009). The Craftsman . London: Penguin Books. (s. 214-238) (24 sider)
Solhjell, Dag (2012): Det norske kunstfeltet . Oslo: Universitetsforlaget. (s. 11-86) (75 sider)
Totalt 1127 sider.