Programplaner og emneplaner - Student
MEST4211 Teater og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theatre in society studies
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studieretningen fokuserer på hvordan drama og teater kan anvendes på ulike måter i samtiden. Studiet har en teoretisk, praktisk og estetisk innretning, og er sentrert rundt betydningen av estetisk utforskning og formidling i krysningen kontekst og målgruppe. Studentene arbeider med dokumentasjon, utprøving og analyser av relevante prosjekter ut fra eget interessefelt. Faget perspektiveres gjennom tre områder; anvendt teater, dramapedagogikk og forestillingsproduksjon. Studentene arbeider med drama/teater som et kunstfag knyttet til et forsknings- og undervisningsfelt. Faget åpnes opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og settes inn i et livsløpsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten:
- har avansert kunnskap om drama/teater fagfeltets grunnlagsproblematikk
- har inngående kunnskap om nyere dramapedagogisk teori og praksis samt oversikt over relevante samtidsuttrykk i den norske scenekunsten
- har innsikt i fagområdets vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om hvordan anvendt teater kan brukes som utvikling av lokalsamfunn og enkeltindivider
- har inngående kunnskap om identitetsbygging i sosiale- og digitale medier
Ferdigheter Studenten:
- kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunnet
- kan være kritisk reflekterende til, og anvende vitenskapsteori på eget interessefelt
- kan reflektere over aktuell scenekunst og drøfte scenekunst i en samfunnsmessig kontekst
- kan drøfte bruk av ny teknologi og digitale medier i dramafaglig sammenheng
- kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom det utøvende og pedagogiske
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp., og MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- kan drøfte skademekanisme og skadegradering
- kan drøfte traumebehandling
- kan drøfte kirurgisk stressrespons
- kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder
- kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
- kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
- kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Gradert skala A-F.