EPN

MEST4211 Teater og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre in society studies
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studieretningen fokuserer på hvordan drama og teater kan anvendes på ulike måter i samtiden. Studiet har en teoretisk, praktisk og estetisk innretning, og er sentrert rundt betydningen av estetisk utforskning og formidling i krysningen kontekst og målgruppe. Studentene arbeider med dokumentasjon, utprøving og analyser av relevante prosjekter ut fra eget interessefelt. Faget perspektiveres gjennom tre områder; anvendt teater, dramapedagogikk og forestillingsproduksjon. Studentene arbeider med drama/teater som et kunstfag knyttet til et forsknings- og undervisningsfelt. Faget åpnes opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og settes inn i et livsløpsperspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten:

  • har avansert kunnskap om drama/teater fagfeltets grunnlagsproblematikk
  • har inngående kunnskap om nyere dramapedagogisk teori og praksis samt oversikt over relevante samtidsuttrykk i den norske scenekunsten
  • har innsikt i fagområdets vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om hvordan anvendt teater kan brukes som utvikling av lokalsamfunn og enkeltindivider
  • har inngående kunnskap om identitetsbygging i sosiale- og digitale medier

 

Ferdigheter Studenten:

  • kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunnet
  • kan være kritisk reflekterende til, og anvende vitenskapsteori på eget interessefelt
  • kan reflektere over aktuell scenekunst og drøfte scenekunst  i en samfunnsmessig kontekst
  • kan drøfte bruk av ny teknologi og digitale medier  i dramafaglig sammenheng
  • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom det utøvende og pedagogiske
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger i drama/teater av lærere ved studiet og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, workshops, forelesninger og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
  • en individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet belyst gjennom vitenskapsteori, 2500-5500 ord.
  • individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-5500 ord.

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.