EPN-V2

MEST4211 Teater og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre in society studies
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Studieretningen fokuserer på hvordan drama og teater kan anvendes på ulike måter i samtiden. Studiet har en teoretisk, praktisk og estetisk innretning, og er sentrert rundt betydningen av estetisk utforskning og formidling i krysningen kontekst og målgruppe. Studentene arbeider med dokumentasjon, utprøving og analyser av relevante prosjekter ut fra eget interessefelt. Faget perspektiveres gjennom tre områder; anvendt teater, dramapedagogikk og forestillingsproduksjon. Studentene arbeider med drama/teater som et kunstfag knyttet til et forsknings- og undervisningsfelt. Faget åpnes opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og settes inn i et livsløpsperspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten:

  • har avansert kunnskap om drama/teater fagfeltets grunnlagsproblematikk
  • har inngående kunnskap om nyere dramapedagogisk teori og praksis samt oversikt over relevante samtidsuttrykk i den norske scenekunsten
  • har innsikt i fagområdets vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om hvordan anvendt teater kan brukes som utvikling av lokalsamfunn og enkeltindivider
  • har inngående kunnskap om identitetsbygging i sosiale- og digitale medier

Ferdigheter Studenten:

  • kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunnet
  • kan være kritisk reflekterende til, og anvende vitenskapsteori på eget interessefelt
  • kan reflektere over aktuell scenekunst og drøfte scenekunst i en samfunnsmessig kontekst
  • kan drøfte bruk av ny teknologi og digitale medier i dramafaglig sammenheng
  • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom det utøvende og pedagogiske
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til studiet.

MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp., og MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • kan drøfte skademekanisme og skadegradering
  • kan drøfte traumebehandling
  • kan drøfte kirurgisk stressrespons
  • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder
  • kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
  • kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
  • kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Gradert skala A-F.