EPN-V2

MERG5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
50.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer og problemstillinger knyttet til saksbehandlingen i barnevernstjenesten
  • har kjennskap til hvordan kunnskap om omsorgssvikt kan anvendes i barnevernsfaglige vurderinger
  • har bred kunnskap om ulike tiltak og etiske og faglige hensyn knyttet til oppfølgingen av tiltakene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernsfaglig arbeid med minoriteter, herunder bruk av tolk
  • har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barns og foreldres medvirkning i barnevernssaken
  • har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, samt velferdsforvaltningens ansvarsfordeling på dette området

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn og familier
  • kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn og foreldre i barnevernstjenesten
  • kan analysere informasjon for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
  • har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
  • kan samhandle med barn og foreldre på en måte som fremmer medvirkning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid
  • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
  • har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse
  • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, dokumentere og evaluere barnevernsfaglig arbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Vurdering og eksamen

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov. Emnet inneholder ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon. Oppfølging og veiledning gis underveis i ferdighetstreningen.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet inneholder obligatorisk aktivitet:

  • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 5 dager á 4 timer

Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Sensorordning

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.