Studieinfo emne MERG4200 2024 HØST
MERG4200 Komplekse intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Interventions in Work and Everyday Life
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Timeplan
- Programplan
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltakelse. Videre arbeider studentene med tema som er aktuelle for egen problemstilling. Emnet tar utgangspunkt i kunnskapsgrunnlaget for aktivitet, deltakelse og inkludering. Dette kan gi økt forståelse av utfordringer som kan oppstå i folks hverdags- og arbeidsliv, og av hva som kan bidra til god helse og deltakelse. Studenten skal lære å jobbe systematisk med utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner, og forstå hvordan ulike rammeverk og metoder kan brukes i slike prosesser. Studenten har mulighet til å arbeide videre med tematikk fra dette emnet i det valgbare emnet MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere og identifisere styrker og svakheter i hvordan komplekse intervensjoner er utviklet og evaluert
- kan anvende kunnskap om relasjoner mellom person, aktivitet og omgivelser i utvikling av intervensjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner
- kan identifisere og beskrive elementer og strategier for endring i komplekse intervensjoner for å forstå hvilke mekanismer som bidrar til ønsket utfall
- kan kritisk vurdere kvaliteten av intervensjoner og programmer som har til hensikt og fremme deltakelse i hverdags- eller arbeidsliv
- kan beherske systematisk arbeid og kritisk refleksjon over egen og andres utvikling og evaluering av intervensjoner
- kan drøfte hvordan rammeverk for utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner kan anvendes for å fremme deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende ulike typer rammeverk for å vurdere, tilpasse, utvikle og/eller evaluere komplekse intervensjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er organisert i to ukesamlinger à fem dager. Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave. På ukesamlingen presenterer studentene hjemmeoppgavene og får kommentarer fra medstudenter og faglærer. Den skriftlige oppgaven danner grunnlaget for eksamensbesvarelsen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 3500 ord, ekskludert referanseliste.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAERGD4000 Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv, 20 stp.