EPN-V2

MENDI2300 Rehabilitering og habilitering Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation and Habilitation
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for lovverk og føringer som regulerer rehabiliterings- og habiliteringsfeltet
  • redegjøre for rehabilitering og habilitering som begreper og kunnskapsområder
  • redegjøre for hvordan fysioterapeuten kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i individuelle rehabiliterings- og habiliteringsprosesser i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • redegjøre for fysioterapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
  • redegjøre for bevegelsesutvikling hos barn, fysioterapeutisk undersøkelse av barn og fysioterapeutiske tiltak for å fremme barns motoriske læring og funksjon
  • redegjøre for fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nevrologiske lidelser samt behandling og tiltak
  • beskrive fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nedsatt lungefunksjon og forslag til tiltak
  • redegjøre for fysioterapeutens bidrag innen rehabilitering av personer med hjertelidelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ICF som modell for funksjonsvurdering og tiltak innen rehabilitering
  • dokumentere gjennomføringen av en standardisert undersøkelse av barn (0-18 mnd.) og vurdere resultatene
  • beskrive og vurdere standardiserte fysioterapeutiske undersøkelser av personer med nevrologiske lidelser og eldre personer med falltendens
  • beskrive utvalgte standardiserte undersøkelser av personer med nedsatt lunge- og hjertefunksjon
  • reflektere over utfordringer og muligheter i bevegelsesgrupper for ulike pasient-/brukergrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemmaer knyttet til kompleksiteten i individuelt rehabiliteringsarbeid
  • diskutere utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen rehabilitering og habilitering

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Dessuten skal studentene gjennomføre en observasjon i rehabiliteringsfeltet. Studentene får skriftlige oppgaver som kan samles i en mappe som studenten kan med seg som hjelpemiddel til eksamen, jf. eksamen nedenfor. Noen oppgaver bør gjøres individuelt, mens andre bør gjøres i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min

Hjelpemidler ved eksamen

Mappe med skriftlige oppgaver, jf. informasjonsskriv om eksamen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.