Programplaner og emneplaner - Student
MENDI2000 Dunctional Assessment of and Intervention in Muscular and Skeletal Disorders Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, -sykdommer og -plager
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
None.
Required preliminary courses
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of social work as a profession and an academic discipline
- is familiar with the tradition of social work as a means to address social problems
- has knowledge of different types of knowledge such as (theory of) science, skills and values, and the links between them
- has knowledge of the interaction between individuals, groups and society
- is familiar with the different positions in theory of science and views of knowledge in social work
Skills
The student:
- can apply basic specialist terminology and theoretical approaches to social work both in writing and orally
- can recognise and analyse descriptions of social problems at the individual and societal level
- can reflect on how social problems interact and impact different levels of social work and how they affect people in different life situations
General competence
The student:
- has insight into the connection between societal changes and the development of social work
- has insight into how values and attitudes affect professional practice
- has insight into the relationship between professional engagement and analytical distance in social work
- can exchange experience relating to their own learning process
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for hvordan ICF kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
- kjenner til hvordan smerte kan forstås som ubehagelig nociseptiv og emosjonell opplevelse
- kan redegjøre for hvordan sensitiseringsmekanisme og emosjonelle opplevelser av smerte kan påvirke valg av behandlingstiltak
- kjenner til forekomst av risikofaktorer for og årsaksmekanismer til MUSSP
- har kunnskap om funksjonskartlegging på et kroppslig, personlig og sosialt nivå for pasienter med MUSSP og kan identifisere relevante miljøfaktorer
- kan redegjøre for behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
- kjenner til hvordan standardiserte målemetoder kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
- har kunnskap om hvordan behandling kan tilrettelegges for å fremme pasientmedvirkning
- har kunnskap om forebygging av MUSSP
Ferdigheter*
Studenten
- kan gjennomføre en selvstendig undersøkelse av pasienten som ivaretar de mest sentrale problemstillingene
- kan føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer
- kan gjennomføre behandlinger av en pasient med utgangspunkt i resultatene fra undersøkelsen og erfaringer underveis i behandlingsforløpet
- viser empati og fremmer pasientmedvirkning i behandlingen
- kan presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg for en gruppe medstudenter, samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
- kan tilpasse seg gjeldende rutiner og regler for praksisavdelingen ved Universitetet
*Alle læringsutbyttene testes ut i praksisperioden og følgelig ikke i eksamen
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen kommunikasjon og atferd i møte med pasienter, medstudenter og veileder
Teaching and learning methods
Emnets starter med en teoretisk del som ligger parallelt med praktisk trening på ferdigheter som er sentrale for kartlegging og behandling av pasienter med MUSSP. Deretter følger en 6 ukers praksisperiode ved instituttets praksisavdeling der studenten har ansvaret for egen pasient.
Course requirements
Praksis
Innhold: Læringsutbyttene under «ferdigheter», nr. 10 - 15
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Vurdering: Veileder/faglærer vurderer alle studentene.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves minimum:
- 90 % tilstedeværelse i praksis
- 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene nr 1- 9 og 16
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 min.
Grading scale
No aids are permitted.
Examiners
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.