EPN-V2

MEDS4000 Sakprosa i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Non-fiction in practice
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I det valgfrie emnet MEDS4000 Sakprosa i praksis gjennomfører studenten en produksjonsoppgave i form av et produkt/medieutviklingsarbeid eller et mindre forskningsarbeid tilhørende studieretningens fagområde og praksisfelt, sammen med en skriftlig refleksjonsoppgave over teori og metode tilknyttet utviklingsarbeidet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i utviklingen av en praktisk produksjon innenfor sakprosafeltet
  • har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for prosjektet
  • har avansert innsikt i praktiske og teoretiske sider ved metodebruken i et slikt prosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og bakgrunnskunnskap for prosjektet.
  • kan orientere seg selvstendig og kritisk i søkenen etter relevant materiale
  • kan analysere og håndtere et prosjektmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon rundt egen produsentrolle
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset prosjekt under veiledning og i tråd med fagets metoder og etikk
  • kan bruke kunnskap om fagets teorier og metoder til å reflektere over eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til selvstendig prosjektarbeid
  • har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjennomfører studenten et nærmere spesifisert prosjektarbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom prosjektarbeid og teoretisk refleksjon over dette arbeidet skal studenten tilegne seg innsikt og ferdigheter i prosjektarbeid innenfor feltet. Prosjektet kan være et arbeid som er relevant for fagmiljøet ved Institutt for journalistikk og mediefag, eller utvikles i forbindelse med studentens arbeidsplass for å gi arbeidslivskompetanse.

Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønsket prosjekt. Prosjektleder vurderer om prosjektet er relevant og gjennomførbart. Studentene ved emnet deltar i et kort introduksjonsprogram. Det lages en avtale om innholdet i prosjektarbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. En faglig ansvarlig veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.

Undervisningen foregår på campus. Veiledningen kan foregå som en kombinasjon av fysiske og digitale møter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har to arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studenten må følge introduksjonsundervisningen som består av to dobbelttimes forelesninger. Hensikten med introduksjonsundervisningen er at grunnlaget for emnet skal være klart før studenten setter i gang sitt arbeid

Arbeidskrav 2: Studenten må levere en prosjektskisse på 3-4 sider til nærmere fastsatt tid. Hensikten med prosjektskissen er å sikre at prosjektet er gjennomførbart innenfor rammene av emnets varighet.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Dersom arbeidskrav ikke leveres på grunn av sykdom eller andre tungtveiende årsaker, kan faglærer vurdere å gi en individuell frist.

Ved fravær fra obligatorisk aktivitet som skyldes sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensering er mulig.

Vurdering og eksamen

Eksamen er todelt

Del 1 er en individuell mappe bestående av produksjonen/utviklingsarbeidet og en tilhørende refleksjon. Produksjonen/utviklingsarbeidet skal tilsvare enten 20-25 sider eller 10 ukers arbeid, der refleksjonen tilsvarer 20% (4-5 sider). Ved praktiske produksjoner vil omfang variere avhengig av hvilke medietyper og eventuell kombinasjon av disse som benyttes. Omfang vil alltid spesifiseres nærmere ved samtale med emneansvarlig. Mappen vurderes samlet.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. Dersom del 1 av eksamen vurderes som bestått gjennomføres del 2.

Del 2 er en individuell justerende muntlig eksamen på 30 minutter, der karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned. Muntlig eksamen gir student og sensorer adgang til å diskutere utvalgte aspekter ved arbeidet og avklare eventuelle spørsmål.

Studenten kan klage etter del 2 av eksamen er gjennomført og endelig karakter er gitt.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Dersom en tredjepart – som arbeidsgiver – har vært involvert i arbeidet, skal dennes bidrag redegjøres for og spesifiseres.

Del 2: Ingen hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i faggrupper videreføres.

Opptakskrav

Prosjekt i gruppe (3-4 studenter)*

  • Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%.

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring 4000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring.
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Emneansvarlig

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 2800 ord +/- 10%. Dokumentasjon og refleksjon vektes likt i vurderingen av arbeidskravet. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært igjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 i første emne i studieretningen.

Arbeidskrav 2

Individuell undervisningsøvelse, på 15-20 minutter, basert på den didaktiske relasjonsmodellen. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen eget utdanningsområde, hvor studenten i forkant kartlegger behov og ønsker om tema. Studenten skal etter undervisning levere inn et individuelt refleksjonsnotat. Omfang: 1500 ord +/- 10% med undervisningsplan som vedlegg.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen