Programplaner og emneplaner - Student
MEDK4300 Utvikling av fortellinger til digitale medieplattformer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Developing narratives for digital media platforms
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutviklingMasterstudium i medieutvikling, deltidMasterstudium i journalistikk, heltidMasterstudium i journalistikk, deltidEnkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course offers a case- and discussion-based approach to the current digital media landscape. In the course, we read and discuss academic articles and books on digital media and culture and debate critical issues in digital media, ranging from social media to streaming to theories of digitalization and data. The course has three parts: Culture and entertainment, Communication and power, and Digitalization and data. For each part, an introductory lecture will be given. An introductory lecture will also be provided. All other class activities are based on student participation. The instructor will provide cases for discussion. Students will, individually and in groups, be tasked with presenting and discussing texts from the curriculum.
Case discussions will deal critically with issues such as the political impact of social media, the sustainability of streaming services, the power of digital communication platforms, datafication and the power of metrics, and the characteristics of digitalization.
The teaching language is in English
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om utvikling av ulike typer medieproduksjoner for digitale plattformer
- har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om visuelle fortellerteknikker, inkludert aspekter som form og analyse
- har god innsikt i utvikling og praktisk utprøving og pilotering av medieproduksjoner
Ferdigheter
- Studenten kan utvikle pilotprosjekter for medieproduksjoner
- kan delta aktivt i praktisk utprøving av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner
- kan utvikle en teoretisk problemstilling knyttet til det praktiske arbeidet
- kan anvende teoretisk kunnskap i arbeidet med pilotering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pilotering og testing av medieproduksjoner
- har innsikt i multimediale fortellinger
- kan delta aktivt i praktisk-teoretiske produksjoner
- kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over to intensivuker med undervisning ved OsloMet. Emnet er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktiske gruppeoppgaver.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
None.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
- har avansert kunnskap om mediehistoriske metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
- har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i mediehistorisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere tilnærminger, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens tradisjoner, egenart og og dets plass i medievitenskapen
- kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
- kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen, og forholdet mellom saklitteraturens "virkelighetskontrakt" og litterære fremstillingsformer
- kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie og mediehistorisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
- kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
- kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte, som behersker fagområdets uttrykksformer
Vurderingsuttrykk
Forelesninger, seminarer, veiledning, pensumstudier og eget skrivearbeid.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Sensorordning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav::
- Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
- Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster. Hensikten med arbeidskravet er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget på tekst som skal innleveres under seminarene avklares individuelt i samarbeid med faglærer, og ut fra hva slags oppgave studenten har valgt.
Begge arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Begge arbeidskravene må være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved fravær fpga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen.
Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.
Emneansvarlig
Two internal examiners. External sensor is used regularly.